Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Premiär för ICA:s apotekskedja

Publicerad: 20 april 2010, 08:20

Idag lanserar Ica sin nya apotekskedja Cura. Men det blir inte Ica-Stig som öppnar apotek.


Cura blir varumärket när ICA idag öppnar apotek i åtta av sina butiker.

Ingrid Jonasson Blank, vice vd för Ica

I september sprack Apotekets och Icas planerade samarbete. Apotekets ägare staten förbjöd sitt bolag att agera inför den stundande avregleringen och utförsäljningen av apotek. I raketfart har Ica efter det jobbat fram en egen apotekskedja som ett affärsområde i Ica Sverige. Icas apotek får namnet Cura och affärschefen Håkan Magnusson har precis tillträtt sin tjänst.
– Icalogotypen kommer att ingå i Curaapoteket som en garant. Vi vill särskilja det från Ica-varumärket men låta tryggheten från Ica-varumärket ingå i Cura, säger Ingrid Jonasson Blank, vice vd för Ica.

Cura öppnar som en shop-in-shop-lösning i Ica Maxis affärer, vilket innebär att även Cura har öppet minst mellan 8-21, ibland längre. Först ut idag är Ica Maxi på Mölndalsvägen i Göteborg. Denna veckan öppnar åtta apotek i bland annat Kungälv, Botkyrka och Södertälje. Före sommaren ska Ica ha öppnat 19 apotek och onom två tre år ett hundratal.
– Det är i Maxibutikerna vi har ett extra starkt kundflöde. Det här är en stor investering men vi ser det som en bra service för våra kunder, säger Ingrid Jonasson Blank.

Nu lanseras Cura i lokala kampanjer som består av radio, dagspress och butiksaktiviteter. King, som gör Icas reklam, har även fått uppdraget att lansera Cura.
– Nu jobbar vi med King initialt. Fungerar det finns ingen anledning att välja en annan byrå. Vi gör mycket inhouse också, säger Ingrid Jonasson Blank.

Blir det Ica-Stig som öppnar Cura-apotek?
– Nej, han är en vanligt handlare. Det gäller att hålla isär Cura från Icas vanliga receptfria sortiment.

Blir det en ny Cura-farbror då?
– Nej, det vet jag inte. Cura får ett helt eget koncept. Vi anspelar väldigt mycket på tillgänglighet. Vi måste skapa ett stort förtroende för något vi inte har jobbat så mycket med tidigare, säger Ingrid Jonasson Blank.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.