Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Pressat Cancerfonden: ”Kan ta lång tid att återuppbygga förtroendet”

Publicerad: 8 April 2016, 09:55

Cancerfonden avslutar kampanjen.

Foto: Cancerfonden.se

Det är ett pressat Cancerfonden som nu har tagit ner kampanjen ”Nej till cancer” efter skarp kritik. Nu ska byråsamarbetet med Juno PR utvärderas.


Ämnen i artikeln:

Musse HasselvallKakan HermanssonJuno PrCancerfondenKampanjKritik

I går skickade Cancerfonden ut ett pressmeddelande där de berättade att de avslutar kampanjbudskapet ”Nej till cancer” på grund av starka reaktioner. Beslutet innebär också att de skrotar kampanjen ” 30 dagar” med Kakan Hermansson och Musse Hasselvall, där människor uppmanades att göra medvetna hälsoval för att minska risken till cancer. Enligt Lena Biörnstad var 7 000 anmälda till Facebookeventet för kampanjen.

LÄS MER: Cancerfonden avbryter kampanjen efter kritikstorm
LÄS MER: Cancerfonden efter kampanjkritiken - "Vi vill inte skuldbelägga någon"

Avslutet lär kosta Cancerfonden både pengar och förtroende. Juno PR stod bakom kampanjen och Thelma/Louise var produktionsbolag.

Hos Cancerfonden pågår krishantering och kommunikationschefen Lena Biörnstad ber att få svara på frågor via mejl. Hon ber alla berörda om ursäkt.

– Våra budskap och formuleringar har upprört många människor och det står i vägen för våra viktiga budskap om hur risken för cancer kan minskas. Många uppfattade vårt budskap som sårande och att vi skuldbelägger de som drabbas av cancer, att de har sig själva att skylla. Vi väljer därför att dra tillbaka kampanjen och ber alla som blivit illa berörda om ursäkt, skriver hon i mejlet.

Hade ni någon aning om att det skulle bli sådan kritikstorm?
– Vi räknar alltid med viss kritik. Hade vi insett omfattningen av kritiken och att så många drabbade och anhöriga skulle ta illa vid sig hade vi självklart inte gjort det här vägvalet. Vi borde ha insett att det inom begreppets tolkningsutrymme går att göra den tolkning som många har gjort.

Hur har det egentligen gått till när ni har valt kampanjen? Varför var det ingen som reagerade varken på byrån eller hos er?
– Det får vi utvärdera i efterhand. Just nu står vi fortfarande mitt uppe i detta.

Har det skadat varumärket?
– Risken är uppenbar. Samtidigt ser jag redan nu många som accepterar vår ursäkt och förlåter oss för det här. Hos andra kommer det ta längre tid att återuppbygga förtroendet. Men jag tror att människor har en förmåga att förlåta och gå vidare, särskilt när det handlar om en organisation som i grund och botten tjänar ett gott syfte.

Borde ni ha valt ett annat sätt att kommunicera på?
– Ja, vi borde ha utvecklat ett annat koncept som inte riskerade att såra folk.

Hur mycket pengar har ni lagt på Nej till cancer?
– Vi kommunicerar aldrig enskilda kostnader.

Avslutar ni samarbetet med Juno PR?
– Byråsamarbeten utvärderas kontinuerligt. Framförallt tar vi vårt ansvar som köpare för att det har blivit såhär.

Men avslutar ni det?
– Vi har inte fattat något sådant beslut.

Hur går ni vidare nu?
– Vi måste först och främst bearbeta det här internt. Det är många medarbetare som har arbetat hårt både med kampanjen, annan verksamhet och nu även med hanteringen av stormen som har varit. Om några dagar kommer vi att börja blicka framåt igen.

Hur bearbetar ni internt?
– Vi är mitt uppe i det arbetet, så jag kan inte gå in på detaljer.

I kampanjen 30 dagar har Cancerfonden valt att lyfta fram de fem områden där man som individ har möjlighet att göra val för att minska risken för cancer: rökning, motion, solning, kost och alkohol. Enligt Lena Biörnstad var 7 000 anmälda till Facebookeventet för kampanjen.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.