Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 2 Mars 2010, 12:50
Åkestam Holst byter namn på Pressbyrån. I tre veckor ska den heta Mellanmålsbyrån.
truefalse
Pressbyrån skyltar om 20 utvalda butiker. ”Det här är mer spännande än att bara skapa en film”, säger Åkestams Adam Reuterskiöld.
Åkestam Holst vann Pressbyrån som kund i höstas. Nu kommer första kampanjen. Byrån rivstartar uppdraget med att byta namn på denna anrika institution, som har hetat Pressbyrån i över 100 år.
20 butiker skyltas om fullständigt och får nya namn, som Kanelbullebyrån, Bananbyrån och Ostsmörgåsbyrån, under tre veckor från och med nästa vecka.
Pressbyrån har som strategi att marknadsföra sitt mellanmålserbjudande under hela 2010.
– Detta är startskottet, säger Adam Reuterskiöld, copy för kampanjen.
Valet att använda de egna butikerna har flera fördelar: man slipper betala för medieplatsen, man råder helt över omständigheterna. Men framför allt ligger det en kreativ strategi bakom.
– Det är mer spännande än att bara skapa en film. Det är ett både seriöst och lekfullt sätt att presentera Pressbyråns mellanmål, säger Adam Reuterskiöld.
Förhoppningen är förstås att folk som går förbi ska haja till, förvånas och sedan roas av tilltaget. Kampanjen ska visa att Pressbyrån har både utbudet och tillgängligheten att vara det bästa mellanmålsstoppet. Enligt Åkestam Holsts undersökning äter nästan två av tre svenskar mellanmål varje dag. Budskapet är att Pressbyrån har mellanmål för alla smaker och vill att konsumenterna engagerar sig och talar om vad de vill ha som mellanmål.
– Ett mellanmål kan vara två frukter eller en kaffe och en tidning, exemplifierar Adam Reuterskiöld.
Det är 20 strategiskt placerade butiker i större städer i södra och mellersta Sverige som ingår i kampanjen. Totalt har Pressbyrån 320 butiker i hela Sverige. Att välja ut de 20 var inte svårt, enligt Adam Reuterskiöld:
– Alla Pressbutikens butiker ligger där det passerar mycket folk.
Uppdragsgivare: Mariette Kristenson, Maria Isaksson kampanjansvarig
Arbetsgrupp: Caroline Weinberg projektledare, Marie Höglin produktionsledare, Lars Friberg planner, Andreas Ullenius cd, Fredrik Josefsson ad, Adam Reuterskiöld copy
Ulrika Fjällborg