Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Pressbyrån blir mellisbyrån

Publicerad: 2 mars 2010, 12:50

Åkestam Holst byter namn på Pressbyrån. I tre veckor ska den heta Mellanmåls­byrån.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstPressbyrån

truefalse

Pressbyrån skyltar om 20 utvalda butiker. ”Det här är mer spännande än att bara skapa en film”, säger Åkestams Adam Reuterskiöld.

Åkestam Holst vann Pressbyrån som kund i höstas. Nu kommer första kampanjen. Byrån rivstartar uppdraget med att byta namn på denna anrika institution, som har hetat Pressbyrån i över 100 år.

20 butiker skyltas om fullständigt och får nya namn, som Kanelbullebyrån, Banan­byrån och Ostsmörgåsbyrån, under tre veckor från och med nästa vecka.

Pressbyrån har som strategi att marknadsföra sitt mellanmålserbjudande under hela 2010.
– Detta är startskottet, säger Adam Reuterskiöld, copy för kampanjen.

Valet att använda de egna butikerna har flera fördelar: man slipper betala för medie­platsen, man råder helt över omständigheterna. Men framför allt ligger det en krea­tiv strategi bakom.
– Det är mer spännande än att bara skapa en film. Det är ett både seriöst och lekfullt sätt att presentera Press­byråns mellanmål, säger Adam Reuterskiöld.

Förhoppningen är förstås att folk som går förbi ska haja till, förvånas och sedan roas av tilltaget. Kampanjen ska visa att Pressbyrån har både ut­budet och tillgängligheten att vara det bästa mellan­målsstoppet. Enligt Åkestam Holsts undersökning äter nästan två av tre svenskar mellanmål varje dag. Budskapet är att Pressbyrån har mellanmål för alla smaker och vill att konsumenterna ­engagerar sig och talar om vad de vill ha som mellanmål.
– Ett mellanmål kan vara två frukter eller en kaffe och en tidning, exemplifierar Adam Reuterskiöld.

Det är 20 strategiskt placerade butiker i större städer i södra och mellersta Sverige som ingår i kampanjen. Totalt har Pressbyrån 320 butiker i hela Sverige. Att välja ut de 20 var inte svårt, enligt Adam Reuterskiöld:
– Alla Pressbutikens butiker ligger där det passerar mycket folk.

Fakta

Uppdragsgivare: Mariette Kristenson, Maria Isaksson kampanj­ansvarig
Arbetsgrupp: Caroline Weinberg projektledare, Marie Höglin produktionsledare, Lars Friberg planner, Andreas Ullenius cd, Fredrik Josefsson ad, Adam Reuterskiöld copy

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstPressbyrån

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.