Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Pressbyrån kapade "Hesa Fredrik" – bjöd in till nationellt tre-fika

Publicerad: 4 Juni 2019, 07:14

I går ljöd "Hesa Fredrik" som vanligt över hela Sverige. Pressbyrån passade på att utnyttja larmsignalen som ett startskott för deras gemensamma tre-fika.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstReklamPressbyrån

Sedan 1931 har larmsystemet "Viktigt meddelande till allmänheten", i folkmun kallat "Hesa Fredrik", testats klockan 15 den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december. Så även i går.

Men den här gången "kapades" systemet av Pressbyrån och Åkestam Holst. Klockan 15 slog Pressbyrån igång en blixtkampanj som syntes i sociala medier, digitalt och DOOH. I kampanjen aviserades skämtsamt att det inte var på grund av en nationell kris som larmsystemet ljöd, utan för att Pressbyrån bjöd in till nationellt tre-fika då kunderna kunde köpa kaffe för en femma.

– Något som normalt påminner om hot, blev en tanke om gemenskap och vänskap över en fika, säger Adam Reuterskiöld, copywriter på Åkestam Holst, som är en av kreatörerna bakom kampanjen.

– Kan vi bidra till en stunds värme och lite samvaro gör vi gärna det, oavsett om det är en date eller arbetsgänget som tar en liten välbehövlig paus och fyller på batterierna, säger Amanda Mompalao de Piro, marknadschef på Pressbyrån.

Reklambyrå: Åkestam Holst NoA

Produktionsbolag: BKRY NoA

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.