Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Presstödskommitténs förslag: avskaffa reklamskatten

Publicerad: 11 september 2013, 07:41

Hans-Gunnar Axberg, ordförande för Presstödskommittén, reserverar sig på flera punkter.

Foto: Pressbild.

Presstödskommittén lämnar nu sitt betänkande till kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth. Förslaget innebär bland annat att man vill avskatta reklamskatten helt och hållet. Samtliga sju partier ställer sig bakom förslaget, men kommitténs ordförande Hans-Gunnar Axberger reserverar sig på flera punkter.


Kommitténs betänkande är tänkt att gälla från 2017 eller ännu tidigare,  enligt TT. Samtliga sju partier ställer sig bakom förslaget, vilket  bland annat innebär att kommittén anser att reklamskatten bör avskaffas.  
Kommittén vill i första hand att det sker i ett svep, i andra hand stegvis, enligt TT.

Kommittén  anser också att det vore bra att samordna post- och  tidningsdistributionen av miljömässiga skäl, vilket i så fall skulle  innebär att postlagen behöver ändras, enligt TT.

Betänkandet  innebär också att man vill ha ett system där man inte skiljer  storstadstidningar från andra tidningar. Kommitén vill även bana väg för  en digitalt distribuerad press genom att ge den samma driftstöd som  tryckta upplagor, vilket så fall kräva regelförändringar.

Ordförande Hans-Gunnar Axberger reserverar sig dock angående vissa delar.

Han  uppger för Ekot att han exempelvis inte tycker att förslagen tar hänsyn  till hur svårt det för tidningar att skapa lönsamhet i takt med att  läsarvanorna förändras. Det vill säga förslagen är för gammalmoda, enligt
Hans-Gunnar Axberger.

Han ville därför hellre ett generellt stöd och inte något som enbart riktar sig till andratidningar.

Hans-Gunnar  Axberger ville också se en demokratibestämmelse, vilket skulle göra det  omöjligt för antidemokratiska tidningar att få tillgång till presstödet.
–  Jag tror inte att det i längden är hållbart att använda allmänna medel  till att främja i allra värsta fall rasistisk propaganda eller  publikationer som har som program att förneka förintelsen, säger  Hans-Gunnar Axberger till Ekot.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.