Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Prestigepris till F&B för ”Marriage Market Takeover”

Publicerad: 20 Juni 2016, 18:44

Sophia Lindholm, Karina Ullensvang och Tove Eriksen Hillblom har tillsammans med ett till gäng på Forsman & Bodenfors tagit fram "Marriage Market Takeover".

Foto: Yasmine Winberg.

Forsman & Bodenfors tilldelas det prestigefulla glaslejonet. Priset tilldelas kampanjer som skapar förändring i frågor som jämställdhet, fördomar och orättvisor.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2016F&B

Det är för det japanska skönhetsmärket SK-II som Forsman & Bodenfors vinner ett lejon i kategorin Glass. Kampanjen "Marriage Market Takeover" lyfter fram bristen på jämställdhet i Kina. Där är det stor social press på att kvinnor över 25 år ska gifta sig, och de som inte gjort det kallas "leftover women".

Varje lördag och söndag hålls de så kallade Marriage Markets runtom i Kinas städer. Det är en marknad för föräldrar som vill hitta en respektive till sin son. Bild på kvinnorna hängs upp, tillsammans med information som ålder, hur mycket de väger, inkomst och bostad.

Som F&B:s ad Karina Ullensvang beskriver det:
– Ett slags analogt Tinder, där föräldrarna bestämmer – en mardröm.

F&B:s kampanj kapade en av marknaderna. Där fick ogifta kvinnor över 25 år ta över Marriage Market och göra ett statement åt dömande föräldrar.

Resumé möter upp delar av arbetsgruppen utanför palatset i Cannes, precis innan de ska gå in och ta emot priset.

– Vi är oerhört stolta och glada. Det är en jättefin kategori att vinna pris i, högsta drömmen och en bekräftelse på att vi har påverkat på riktigt. Det visar också hur relevant frågan är även utanför Kina, säger Sophia Lindholm, ad på F&B.

Karina Ullensvang lyfter kunden som modig. I Kina måste alla kampanjer godkännas, med risken att censureras. Men det stoppade inte SK-II.

Vad har ni mer haft för utmaningar med kampanjen?
– Vi är en svensk byrå som gör kinesisk reklam för ett japanskt varumärke. Du kan ju tänka dig, haha.

En annan har varit att respekten för familjen är så djupt rotad i den kinesiska kulturen. Och att därför landa rätt med kommunikationen.

Forsman & Bodenfors har jobbat med kampanjen i över ett år och det är inte bara Cannes-juryn som fallit för den. "Marriage Market Takeover" är den första kommersiella kampanjen någonsin som trendat på Weibo, Kinas motsvarighet till Facebook. Hittills har den enligt Karina Ullensvang genererat över sju miljoner engagemang.

Hur ska ni fira i kväll?
– Precis så här: med glad musik och god mat och dryck! säger copywritern Tove Eriksen Hillblom.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2016F&B

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.