Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Pricerunners reklam fälls – diskriminerar funktionsnedsatta

Publicerad: 17 Oktober 2017, 11:23

Pricerunners nya reklamfilmer anses vara diskriminerande mot personer med funktionsnedsättningar. Därför fälls kampanjen av Reklamombudsmannens Opinionsnämnd (RON).


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenReklambyråerPricerunnerReklamfilmHonesty

Pricerunners reklamfilmer är framtagna av Honesty och har bland annat synts i TV4 under de senaste veckorna. Nu fälls kampanjen av RON efter att sammanlagt åtta personer anmält den. Anmälarna anser att Pricerunners kampanj driver med personer som har funktionsnedsättningar, bland annat Aperts syndrom och hypertelorism. RON håller med och fäller kampanjen för att vara diskriminerande:

"Opinionsnämnden finner att karaktärernas utseende i filmerna kan anses likna utseenden som de syndrom som anmälarna nämnt kan orsaka. Vidare finner nämnden att vissa av karaktärerna i filmerna ger intryck av att ha någon funktions­nedsättning. Framställning­arna av karaktärerna är enligt nämnden nedvärderande för såväl personer som har syndrom som kan ge upphov till liknan­de utseenden som personer med vissa funktionsned­sätt­ningar" skriver de i sitt beslut.

Pricerunner tar till sig av kritiken och kommer att jobba om sitt koncept.
– Konceptet handlar om Mr. Pricerunner, en folklig superhjälte som är oerhört bra på att jämföra saker med sin superkraft "split-vision". Efter att ha läst Reklamombudsmannens utlåtande är det uppenbart att konceptet behöver bli tydligare så att det inte lämnas utrymme för missförstånd. Honesty har fått i uppdrag att göra en re-design av konceptet till nästa omgång för att förtydliga ytterligare. Vi har självklart aldrig haft för avsikt att kränka någon utan vill tvärtom alltid inspirera till optimism och glädje, säger Daniel Antell, marknadschef på PriceRunner, i en kommentar.

Honestys projektledare Emil Clase säger att arbetet med att göra om Pricerunners reklamkoncept pågår för fullt.
– Vi jobbar just nu på ett tydligare uttryck där hjältens och de omgivande karaktärernas superkrafter blir lättare att koda av. Vi har ett antal varianter ute för test och kommer ha en ny uppsättning karaktärer färdiga inom kort, säger han.

Vad tycker du? Här kan du se filmerna:

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.