Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Prime skräller med två Guld- och tre Silverlejon i Cannes

Publicerad: 22 juni 2010, 09:31

Prime PR vinner två guld inom PR-kategorin vid Cannes Lions. Ett för sin Carwinism-kampanj åt Audi och ett för sin Alladin-kampanj Save Christmas. Dessutom vann Prime tre silver: - Det är den viktigaste dagen i min yrkeskarriär, säger Tom Beckman, cd på Prime PR tillika svensk juryrepresentant i PR-kategorin.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Idag vann Sverige två Guld- och fem Silverlejon i Cannes. Prime skrällde genom att vinna två Guld- och tre Silverlejon av dessa. Förutom Guldlejon för Audi och Aladdin vann man även tre Silverlejon för sin Alladin-, McDonalds- och Vårdguiden-kampanj.

I samband med presskonferensen liknande Tom Beckman Primes strategi vid franska främlingslegionen:

- Vi har arbetat i flera år med att skapa team från olika discipliner och strategin har uppenbarligen visat sig framgångsrik. Så även om det kanske inte syns är jag otroligt stolt och glad över Sveriges och byråns framgångar.

Samtidigt menar han att Prime har varit ödmjukt inför uppgiften. Det är endast andra året PR finns som kategori, medan reklambyråerna har varit verksamma vid Cannes Lions i nära 60 år:

-   Vi är inte bättre än reklambyråerna på att presentera våra bidrag. Det skulle vara konstigt om vi redan efter andra gången har knäckt koden för att lyckas. Men självklart spelar var och hur man skickar sina bidrag    en viktig roll, säger Tom Beckman.

Samtidigt som Prime har nått stora framgångar sitter Tom Beckman som svensk juryrepresentant i PR-kategorin:

- Sverige har skrällt rejält och jag kan väl säga att mina jurykollegor från bland annat Storbritannien och USA hade rejäl ångest, säger Tom Beckman.

Förutom Primes framgångar vann DDB Silverlejon kring sin Rolighetsteori för Volkswagen och Åkestam Holst vann detsamma för sin Posten-kampanj Forever Young.   Någon bronskategori finns inte ännu inom PR, men redan nästa år är planen att införa detta:

- Bidragen har ökat med 31 procent jämfört med förra året och växer kategorin i samma takt även nästa år, vilket allt pekar på, talar det mesta för att vi även inför en bronskategori, säger Paul Taaffe, jurypresident i PR-kategorin.

Totalt har 587 bidrag skickats in, varav 87 hamnade på shortlist. Därefter delas 31 silver, 12 guld och 1 Grand Prix ut.

Grand Prix vanns av amerikanska TBWA/CHIAT/DAY LA för sin Replay-kampanj åt   Gatorade:

- Gamla amerikanska high-school-fotball-spelare från 1993 bjöds in för att gå nya matcher. Det blev en hel rörelse. Jag kan väl säga så här att det var en mycket enig jury i denna fråga, säger Paul Taaffe.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.