Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Prime tar hem flest priser i Strategy Awards

Publicerad: 22 Mars 2018, 08:56

Primes uppmärksammade initiativ 72HourCabin för VisitSweden.

Den största vinnaren i Strategy Awards blir Prime Weber Shandwick som tar hem tre av sju kategorier.


Ämnen i artikeln:

Strategy AwardsTävlingReklam

Strategy Awards lyfter fram Sveriges främsta marknadsföringsstrategier. De sju kategorierna i tävlingen utgår från syftet eller de utmaningar kommunikationen används för.

VINNARE AV STRATEGY AWARDS 2018

Kategori lansering:

ATG/"ATG – Grand Slam 75"/Åkestam Holst

"Kategorin Lansering utgår från syftet som är att lansera ett nytt varumärke, en ny produkt eller ett nytt erbjudande. Att få människor att uppmärksamma en nyhet".

Kategori opinion:

McDonalds/"Gör donken"/Nord DDB/Prime

"I kategorin Opinion är syftet att driva en fråga, skapa dialog, debatt och en arena så att ett varumärke får (ett större) utrymme att agera. Att skapa eller styra förutsättningarna där varumärket kan spela en roll och utvärderas. Det kan till exempel handla om att påverka värderingar och normer hos allmänheten".

Kategori handling:

Cancerfonden/"Minns det som igår"/King

"Handling är den tredje kategorin som lyfts fram, här är syftet att direkt påverka handlande och beteende. Att få människor att agera. Det kan till exempel handla om att få dem att köpa, besöka en fysisk eller online-butik, ladda ned en app, delta i en aktivitet, dela en post eller någon annan form av fysiskt agerande".

Kategori internationellt:

Visit Sweden/"The 72 hour cabin"/Prime

"Kategorin Internationellt syftar till att engagera människor i tre länder eller mer. Det kan till exempel handla om att engagera och nå in till människor bortsett från geografiska gränser och trots kulturella skillnader".

Kategori nisch:

ATG/"ATG – Grand slam 75"/Åkestam Holst

"I kategorin Nisch är syftet är att nå in till en nischad, det vill säga tydligt avgränsad, målgrupp eller en mindre, väl definierad, del av befolkningen. Att påverka en mindre grupp människor genom en matchande, specifikt riktad aktivitet. Målgruppen kan vara utmejslad med hjälp av variabler från till exempel demografi, sociodemografi, attityder, intressen eller fysiskt eller digitalt beteende".

Kategori attityd:

McDonalds/"Gör donken"/Nord DDB/Prime

"I den populära kategorin Attityd premieras syftet är att förändra eller förstärka attityder till, eller kunskap om, ett varumärke, en kategori eller en företeelse. Att påverka människors inställning. Det kan till exempel handla om att förändra eller förstärka vad människor känner, tänker, tycker eller vet".

I samarbete med Ipsos och Handelshögskolan utser Strategy Awards även årets uppsats i marknadsstrategi. Den här gången tilldelas Caroline Erkhammar och Filippa von Schoultz och uppsatsen "Virtual Reality, Moving from Science Fiction to E-commerce" utmärkelsen.

Juryn har i år valt att inte utse någon vinnare i kategorin Kontext.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.