Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Prince bryter reklamförbud

Publicerad: 12 februari 2009, 12:47

KO förbjöd House of Price att använda formuleringen ”trust your taste” i sin marknadsföring. Nu har tobaksföretaget brutit mot förbudet och KO hotar med att se till att vitet utdöms.


House of Price, numera British American Tobacco Sweden, använde vid marknadsföring av tobaksvaror till konsumenter formuleringen ”trust your taste” vid olika försäljningsställen. 2008 förbjöd KO marknadsföringen. Vitet sattes till 400 000 kronor.

Enligt KO syftar texten ”trust your taste” till att väcka uppmärksamhet och KO menar att Prince därmed uppmanar till bruk av tobak.

Nu har KO upptäckt att Prince bryter mot förbudet genom att fortfarande använda texten på ett försäljningsställe för tobaksvaror. KO anser att Prince därmed överträtt föreläggandet och överväger att ansöka om vitets utdömande.

Senast den 18 februari ska House of Prince ha lämnat in ett svar.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.