Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Prinsessan Madeleines reklamkampanj

Publicerad: 29 April 2011, 11:35

Kampanjidén kommer ursprungligen från de tidigare Berghs-eleverna Hanna Wittmark och Ulrika Martin. En idé som de sedan sålde in till hjälporganisationen Childhood, där prinsessan Madeleine är projekthandläggare. – Förra året blev vi presenterade för Childhood och fick pitcha idén för prinsessan Madeleine på ett möte. Hon är väldigt engagerad i många av Childhoods projekt och tyckte att vår idé var kanon, säger Hanna Wittmark, numer junior ad på Goodby, Silverstein & Partners, till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

ChildhoodPrinsessan MadeleineRöda Korset

En test-"pinne" ligger just nu i en ICA-butik på Hornsgatan i Stockholm.

Prinsessan Madeleine, projekthandläggare på Childhood.

Det hela började 2006 när Hanna Wittmark och Ulrika Martin fortfarande var elever på Berghs. Då utvecklade de en insamlingsidé som går ut på att sätta en streckkod på "pinnen" som används för att avdela varor på varubandet i affärer. Om man sedan vill donera en summa, i det här fallet fem kronor, låter man kassörskan scanna streckkoden tillsammans med de andra varorna.

– Vanligtvis finns det en sparbössa längst ner på bandet, efter kassan och betalningsmomentet, och det kände vi var helt fel. Förutom att man sällan har kontanter nu för tiden, är man redan på väg ut ur butiken när man kommer till den delen av kassan. Pinnen används redan som annonsutrymme och vi såg en möjlighet att utveckla det, säger Ulrika Martin.

Med hjälp av bland annat prinsessan Madeleine kan de nu förverkliga idén. Innan bollen hamnade hos Childhood låg den dock hos Röda Korset.

2008 sålde Hanna Wittmark och Ulrika Martin idén vidare till Röda Korset, men när det uppdagades att Johan af Donner förskingrat åtta miljoner kronor från hjälporganisationen drog sig tjejerna ur.

– Vi kände att vi inte ville ha dålig publicitet så vi tog tillbaka idén, säger Hanna Wittmark.

Och fortsätter:

– Förra året blev vi presenterade för Childhood och fick pitcha idén för prinsessan Madeleine på ett möte. Hon är väldigt engagerad i många av Childhoods projekt och tyckte att vår idé var kanon, säger hon.

"Streckkods-pinnen" har nu legat i en ICA-butik på Hornsgatan i Stockholm i en månad. Hanna Wittmark räknar med att den ska ligga kvar där i ungefär en månad till.

– Förhoppningsvis får vi så bra respons att det blir lätt att sälja in ”pinnen” till andra affärer. Den kom ganska snabbt efter Japan-katastrofen och även fast det inte hänt något kaosartat sedan dess kan det vara intressant att se vad ”pinnen” får för respons, säger hon.

– Bra idéer är värda att kämpa för. Och vi har verkligen kämpat för att förverkliga detta, mycket tack vare vår projekthandledare Anna Annermalm, säger Hanna Wittmark och Ulrika Martin.

Hanna Wittmark jobbar numer som junior ad på reklambyrån Goodby, Silverstein & Partners i San Francisco. Anna Annermalm är pr- och kommunikationsansvarig på Danske Invest för Sverige.Ulrika Martin har arbetat på ett antal olika byråer efter att hon tog examen från Berghs, just nu jobbar hon på frilansbasis.

Malin Carlehäll


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.