Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Print har tappat 251 miljoner i annonsintäkter i år

Publicerad: 11 Augusti 2015, 09:17

Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer

Foto: Rickard Kilström

251 miljoner kronor. Så mycket pengar har papperstidningarna tappat i medieinvesteringar mellan januari och juli i år. Tidningshusens besparingar fortsätter, tror Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

IUMStaffan Slörner

Det är framförallt storstadspressen och kvällstidningarna som har det kämpigt idag. Kvällspressen har tappat 58,4 miljoner kronor, 35 procent, i år jämfört med i fjol. Storstadspressen har tappat 121,3 miljoner kronor vilket innebär -18,4 procent.

– Det är en strukturell förändring som pågått under en lång tid och print har det tuffare att behålla annonsintäkter. Det är ett helt dominerande medium med enorma volymer att ta av. Pengarna tas till onlinemedia såsom display och sociala medier, säger Staffan Slörner till Resumé.

Enligt Slörner kommer mediehusen hitta ännu mer optimerade sätt att fortsätta ge ut tidningen.

– Många av tidningshusen driver den digitala utvecklingen och kommer fortsätta med detta. Pengarna försvinner från den tryckta produkten. Den behöver kosta mindre när den blir mindre i förhållande till andra. Jag tror att mediehusen kommer fortsätta med sina besparingar och förändringar för att anpassa sig till online.

Pengarna har flyttats till online, men även utomhusreklam, radio och bio.

– Utomhus är det sista stora massmediet och kommer fungera bra framöver. Bioökningen beror dels på att produkten har blivit snabbare, mer anpassbar, levereras digitalt och kan köpas mer modernt, säger Staffan Slörner.

Såhär mycket har de olika printkategorierna tappat mellan januari-juli 2015:

Kategori

Tapp jan-juli (Mkr)

Landortspress

-36 455 933

Dagspress kväll

-58 443 042

Populärpress

-21 437 554

Storstadspress

-121 305 279

Fackpress

-13 115 185

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

IUMStaffan Slörner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.