Reklam
Printnedgången tynger Nordic Morning
Publicerad: 19 augusti 2015, 08:38
Nordic Morning-koncernens omsättning minskade under det första halvåret 2015.
FT
Fredrik Thambert
Nordic Morning (tidigare Edita) med säte i Finland rymmer en rad bolag, bland annat Citat, JG Communication och Klikki. I våras köpte de digitalbyrån Ottoboni för lite drygt 68 miljoner kronor (plus 24,8 miljoner i möjlig tilläggsköpeskilling) och i halvårsrapporten för 2015 slår de fast att deras digitala avtryck nu är betydligt större.
Samtidigt brottas Nordic Morning med en kraftigt vilkande printmarknad vilket gör att intäkterna minskar. Omsättningen under årets sex första månader sjönk till 503 (540) miljoner kronor. Samtidigt har kommunikationskoncernen en goodwillpost på 217 miljoner kronor. Om "strukturförändringen på kommunikationsmarknaden" går snabbare än väntat flaggar de för en nedskrivning.
Rörelseresultatet minskade också kraftigt till 5,6 (30) miljoner kronor. Men förklaringen till fjolårets resultat är delvis en fastighetsförsäljning. Rensat för engångposter blev resultatet 1,9 (-2,8) miljoner kronor.