Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Printraset får hela reklammarknaden att backa

Publicerad: 4 september 2012, 09:48

Det pekar nedåt.

Dystra siffror för andra kvartalet: Den svenska reklammarknaden backade nära 2 procent jämfört med samma period i fjol. Det framgår av IRM:s senaste statistik. - Det är ett avvikande kvartal. Vi tror att resten av året kommer att visa på en försiktig tillväxt, säger Madeleine Thor, vd för IRM.


Omsättningen för reklammarknaden var 8,3 miljarder kronor under det andra kvartalet, det är ett fall på nära 2 procent.

Den största boven i dramat är printmediernas negativa utveckling som påverkar hela marknaden, meddelar IRM.

Dagspressen, som är det största annonsmediat, tappade 12 procent av sina annonsintäkter  under det andra kvartalet jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Det hjälpte inte att dagspressens annonsbilagor ökade med drygt 6 procent.

För mobil marknadsföring är läget ett helt annat. Där uppgick försäljningen till över 100 miljoner kronor - rekord för ett enskilt kvartal. Tillväxten blev så mycket som 176 procent jämfört med andra kvartalet i fjol.

Även internet fortsätter att växa, med 12,4 procent. Där har webb-tv den bästa utvecklingen med en ökningstakt i investeringarna på 49 procent.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.