Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Pris för undersökning om ljudmiljö i butiker

Publicerad: 19 februari 2013, 15:01

Ickemusikaliska ljud kan enligt undersökningen påvekar försäljningen av ekologiska mejeriprodukter

Axel Af Petersens och Per Lundberg från Institutionen för reklam och PR vid Stockholms universitet har fått SMIFs pris "Årets Nykomling".


Ämnen i artikeln:

Ljuddesign

Syftet med priset Årets Nykomling, som delas ut av Svenska Marrknadsundersökningsföretag, SMIF, är att premiera en studentuppsats som specifikt berör undersökningsbranschen. Det vinnande bidraget skall inspirera, visa på nytänkande och stimulera användandet av undersökningar.

Det vinnande bidraget 2013 går till  Axel Af Petersens och Per Lundberg från Institutionen för reklam och PR Stockholms universitet.

De har undersökt nya trender inom detaljhandeln som visar att ljud, smak och design kan stimulera konsumentens sinne till köp. Ett av dessa sinnen, som vi inte har kontroll över och kan stänga av, är vårt hörselsinne. Denna undersökning förklarar huruvida icke-musikaliskt ljud kan påverka försäljning av och attityder till ekologiska mejeriprodukter.

Juryns motivering lyder enligt följande  ”En relevant teoretisk bas, en väl underbyggd empiri som bl.a. kombinerar olika datakällor och en systematisk redovisning av resultat, som på ett trovärdigt sätt undersökt sinnesmarknadsföringens effekter på försäljning och beteende. Det skapar en röd tråd som gör det lätt för läsaren att ta till sig intressant insikt inom ett ämnesområde i tiden”

Smif delar ut priset Årets Nykomling för andra året i rad. Prissumman är på 10.000 kronor. Bidraget presentaras i samband med Marknadsundersökningens dag i Stockholm den 14 mars.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Ljuddesign

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.