måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Prisjakt fälls för vilseledande reklam: missade panten

Publicerad: 26 mars 2020, 09:56

Prisjakt uppger att de inte kan garantera att prisinformationen är helt korrekt i sitt svar till Reklamombudsmannen RO.

Ämnen i artikeln:

PrisjaktNoccoReklamombudsmannen

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Jämförelsesajten Prisjakt kritiseras av Reklamombudsmannen för andra gången på kort tid. Nyligen handlade det om användare som fick upp ett armband när de klickade på en klocka på  sajten och nu handlar det om prisjämförelse av sportdrycken Nocco. Vissa av e-handlarna har inte inkluderat panten i priset vilket gör att den kommunicerade kostnaden blir lägre än när konsumenten klickar hem produkten.

Prisjakt försvarar sig med att företaget hämtar e-handlares prislistor i kombination med så kallad webbskrapning, där de inte får tillgång till några färdiga listor. I försvaret skriver Prisjakt bland annat att de ”inte kan garantera att någon information är korrekt” då de inte har kontroll över hur butikerna kommunicerar pris­erna.

Prisjakt har i sitt svar också uppgett att anmälaren troligen använde en äldre version av hemsidan och att man nu tydligare anger olika varianter.

Enligt Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) varierar återförsäljarnas information hur och om pant inkluderas i prisuppgifterna, vilket också får betydelse när butikerna sorteras efter lägsta pris. Prisjakt fälls därmed för vilseledande reklam med motiveringen:

”Av mediekanalens yttrande framgår att pant inte återges konsekvent. Enligt mediekanalen kan det vara så att pant inkluderas i prisangivel­sen ”Pris” i produktkategorin ”Drycker”, i andra fall inkluderas pant i fraktkostnaden och i vissa fall utelämnas pant i prisuppgifterna trots att pant förekommer.”

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev