Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Prisjakt fälls för vilseledande reklam: missade panten

Publicerad: 26 Mars 2020, 09:56

Prisjakt uppger att de inte kan garantera att prisinformationen är helt korrekt i sitt svar till Reklamombudsmannen RO.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenNoccoPrisjakt

Jämförelsesajten Prisjakt kritiseras av Reklamombudsmannen för andra gången på kort tid. Nyligen handlade det om användare som fick upp ett armband när de klickade på en klocka på  sajten och nu handlar det om prisjämförelse av sportdrycken Nocco. Vissa av e-handlarna har inte inkluderat panten i priset vilket gör att den kommunicerade kostnaden blir lägre än när konsumenten klickar hem produkten.

Prisjakt försvarar sig med att företaget hämtar e-handlares prislistor i kombination med så kallad webbskrapning, där de inte får tillgång till några färdiga listor. I försvaret skriver Prisjakt bland annat att de ”inte kan garantera att någon information är korrekt” då de inte har kontroll över hur butikerna kommunicerar pris­erna.

Prisjakt har i sitt svar också uppgett att anmälaren troligen använde en äldre version av hemsidan och att man nu tydligare anger olika varianter.

Enligt Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) varierar återförsäljarnas information hur och om pant inkluderas i prisuppgifterna, vilket också får betydelse när butikerna sorteras efter lägsta pris. Prisjakt fälls därmed för vilseledande reklam med motiveringen:

”Av mediekanalens yttrande framgår att pant inte återges konsekvent. Enligt mediekanalen kan det vara så att pant inkluderas i prisangivel­sen ”Pris” i produktkategorin ”Drycker”, i andra fall inkluderas pant i fraktkostnaden och i vissa fall utelämnas pant i prisuppgifterna trots att pant förekommer.”

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.