Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Prislappen: 0 kronor

Publicerad: 4 Maj 2011, 09:14

Nätverken köper byråer med deras management fees under earn out-tiden. De låser in säljarna tills köpeskillingen är levererad och får byrån gratis. I nätverket värderas byrån sedan dubbelt så högt av börsen. – Det är den stora vinsten för nätverken, säger Grows ordförande Andreas Rosenlew, tidigare verksam i Lowe Brindfors.


Ämnen i artikeln:

Nätverksekonomin

truefalse

I fem år tvingas byråägarna piska fram vinster åt nätverket. Sedan får de tillbaka pengarna som köpeskilling. För nätverket blir byrån gratis.

Telefonen ringer och nätverksdirektören vill bjuda på en enkel lunch. Vid kaffet och chokladtryffeln ber han att få återkomma med ett upplägg för att köpa er byrå.

Ja, du blir troligen mångmiljonär. Men till priset av att tvingas piska personalen i minst fem år att leverera vins­ter via management fees tills nätverket har fått ihop pengarna till köpeskillingen. Misslyckas du sänks slutpriset och miljoner går upp i rök. 

Så här går det till när nätverket får en byrå gratis:
Nätverken betalar sällan mer är fyra fem gånger årsvinsten i byrån som köps. Om byrån har nått en byråintäkt på 100 miljoner och ger 7 miljoner i vinst betalar nätverket högst 35 miljoner. P/e-talet (price/earning) eller multipeln är alltså 5.

Säljarna blir inlåsta under en earn out-tid på fem år. Under tiden tar nätverket ut en årlig avgift på 7 procent av byrå­intäkten, alltså 7 miljoner. Efter fem år har nätverket dragit in 35 miljoner och byrån är betald med sina egna vinster. Om säljarna begär högre pris förlängs earn out-tiden tills de har drivit fram avgifter som täcker köpeskillingen.

Säljarna vill ofta ha snabba kontanter. Normalt betalar nätverket 50–70 procent av köpeskillingen genast, i vårt exempel får de dela på 20 miljoner. Då får nätverket ägarmajoriteten och kan bestämma nivån på management fee.

Resten av köpeskillingen betalas efter earn out-tiden. Men om säljarna inte kan få byrån att gå med tillräckligt hög vinst, kanske på grund av den höga avgiften, förlorar de tilläggsköpeskillingen, i vårt fall 15 miljoner kronor.

Men den stora vinsten för nätverken är att börserna i New York, London eller Paris värderar deras nätverk efter p/e-tal kring 10. Byrån som köptes för p/e-talet 5 får alltså ett dubbelt så högt värde när den ingår i det börsnoterade nätverket.
– Nätverken har en mycket effektiv ekvation när de köper byråer, säger Andreas Rosenlew. Förr låg multiplarna mellan 6 och 8, nu är de nere i 4 eller 5.
– Många nätverksbyråer har knackat på dörren till Grow. Men det lönar sig inte att sälja. De låga multiplarna leder till att nätverken inte får tag i de bästa byråerna och det kanske förklarar varför earn out-modellen inte har fungerat så bra i Norden.

Andreas Rosenlew verkade tio år inom IPG-nätverket och var bland annat styrelseordförande för Lowe Brindfors. Men 2003 hoppade han av och grundade Grow. Nu förklarar han varför:
– IPG hade stora problem 2003. De tog konsekvent hem kassaflödena och det begränsade våra möjligheter att utvecklas och växa.

Nätverken dammsuger sina dotterbolag på pengar för att redovisa ett bra kassaflöde inför aktieägarna och hålla uppe börskursen. Men det finns ­ibland också skattefördelar, eftersom bolagsskatten i exempelvis USA är mycket flexibel och tillåter en rad avdrag.

Avgifterna till nätverket är kostnader i rörelsen i Sverige. Resultatet blir att vinsterna och därmed skatten i Sverige blir minimal. Helt utan avgifter skulle de svenska byråerna ha betalat omkring 400–500 miljoner i svensk skatt sedan 2000.

I gengäld tvingas nätverken fylla på kassorna ute i dotterbolagen vid minsta ekonomiska motgång. Aktieägartillskotten sänker skatten för moderbolaget och är skattefria för det svenska bolaget.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nätverksekonomin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.