Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Prisregn över NoA – så påverkas nätverket av vinsterna i Cannes

Publicerad: 23 Juni 2017, 11:47

Kalle Söderqvist, Digge Zetterberg Odh, Thomas Høgebøl och Petronella Panérus.

Foto: Yasmine Winberg.

Åkestam Holst har fått flest lejon av alla svenska byråer i årets omgång av Cannes Lions. Men det har också gått bra för andra NoA-byråer.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2017Reklambyråer

För svensk del har Åkestam Holst hittills vunnit tre brons för "Ikea retail therapy" och ett Grand Prix för "Humanium Metal" tillsammans med Great Works. Just Grand Prixet och vad det symboliserar är NoA extra glada för.

– Grand Prixet är fantastiskt för hela Noa, eftersom det är ett bevis på hur bra vi jobbar ihop i nätverket. Vi samarbetar när det behövs vilket ger resultat, säger Petronella Panérus, vd på Åkestam Holst, när Resumé möter upp lejonfirande NoA på Baoli Beach i Cannes.

Det har gått bra för er hela året. Vad är främsta orsaken till det?
– Vi har jobbat väldigt målmedvetet och vet vad vi vill; att jobba med starka koncept för våra kunder. Med ett starkt kommunikationskoncept i botten blir det lättare att hela tiden hitta nya kreativa uttag utifrån det. Ikeas "Där livet händer" är ett sånt exempel. Men vi är också ett kollektiv som delar värderingar och drivet att skapa riktigt bra kommunikation tillsammans med våra kunder.

Men har det förändrats från tidigare?
– Nej. Det var otroligt väl bäddat för mig när jag började på Åkestam Holst. Vi har justerat lite, plockat in nytt folk med olika typer av perspektiv. Det är svårt att sätta fingret på varför, men det kan bero på att vi arbetat på att vara en inkluderande byrå där olika synvinklar och kompetenser kan mötas och utmana och komplettera varandra.

Hur kan man se mångfalden på byrån återspeglas i er reklam?
– Ett tydligt exempel är "Broadcast without boarders" som blev till eftersom vi hade Mounir Mouddar och Younes som praktikanter via Migrationsverket hos oss. Vi hade aldrig kunnat genomföra projektet om Modar inte haft kopplingar till Syrien, och ett brett kontaktnät där, samt givetvis ovärderlig insyn i en kultur vi inte känner till lika väl.

Vad betyder vinsterna för er som byrå?
– Nu är vi sedan tidigare ett välkänt varumärke i Sverige, men all form av PR är bra för oss och får folk att få upp ögonen för oss även internationellt.

Är det viktigt för er att vinna priser?
– Vi går inte till jobbet för att vinna, men det är roligt för hela byrån när vi gör det. Effektiv och kreativ reklam går hand i hand.

Förutom vinsterna som Åkestam Holst redan har fått är de nominerade i både Film och Film Craft med SAS och Ikea.

Vad tror du om era chanser resten av veckan?
– "Ikea retail therapy" skulle kunna vinna i Titanium om man får drömma! Sen det skulle vara fantastiskt om SAS och Ikea fick någon form av valör i film också men vi är också väldigt glada för nomineringarna.

Hur har ni firat hittills?
– Vi har ätit middag, kramats, skålat och skrattat. Vi är på djupet av våra hjärtan väldigt glada.

Men det har inte bara gått bra för Åkestam Holst, som också blev den mest prisade byrån i Guldägget. Det 3,5 år gamla NoA-nätverket har haft ett starkt år. Norska Anorak vann Guldäggets motsvarighet i Norge och &Co gjorde dito i Danmark. &Co:s kampanjer för Momondo och Tele2 har också gått bra i Cannes.

– Alla som vinner priser säger att det är fantastiskt. Men för oss är det verkligen det på grund av tre saker. Dels är det här ett erkännande för NoA, som är ett ganska ungt nätverk. Dessutom vinner vi inte med ett jobb, utan fyra olika – ett kvitto på att vi fått bredd i kvaliteten. Slutligen är vinsterna en fantastisk inspiration till andra byråer i nätverket, säger Thomas Høgebøl, vd på NoA.

Hur påverkar vinsterna er?
– Till att börja med är det ett bevis på att nätverket fungerar. Men vi kommer också behålla och dra till oss talang. Dessutom är det ett kvitto på att vi når igenom med vår kommunikation. Det i sin tur ger kunder som vill leverera bättre.

Får ni fler kunder?
– Vi får nöjda kunder och nya kunder, eftersom de alla vill ha byråer som skapar resultat.

Kalle Söderqvist är cd på Great Works. Även han lyfter fram byrånätverket som en framgångsfaktor.

– Det spelar ingen roll om det är Great Works som samarbetar med Åkestam Holst eller om det är Great Works och Making Waves. Alla är bäst på det dem gör och summan blir fetare när vi gör det ihop och att samtidigt slipper göra sådant man inte är bra på, säger han.

Det måste ju även finnas nackdelar?
– Ja, det kan bli stökigt ibland. Vem har gjort vad, vem ska göra vad? Men det är inte alltid dåligt att det är tjafsigt. Friktion är både bra och nyttigt – det föder bra grejer.

För Great Works symboliserar Grand Prix för "Humanium Metal" förutom samarbete också byråns resa.

– Nio år sen vann vi guld för Absolut Machines, en slags robotkör. Då var Great Works ett lok för digital kommunikation. Nio år senare står Great Works för innovation och affärsutveckling. "Humanium Metal" är en ny affär, inte ett tomtebloss. Det symboliserar nya Great Works väldigt bra. Det är det mäktigaste med priset.

Nästan alla Grand Prix-vinnare i år har syfte att göra gott. Hur ser ni på era framtida jobb utifrån den aspekten?
– Allting som Great Works gör ska fylla ett behov och en nytta som samtidigt löser problem i samhället. Ett exempel: Vi jobbar med Danica Pension där en insikt är att sex miljoner svenskar står utan långsiktigt sparande, vilket kan få konsekvensen att många som går i pension kommer att tvingas leva i fattigdom. Om man då utvecklar nya produkter och tjänster för att människor ska få ett långsiktigt sparande, är det både bra för dem och för samhället, säger Digge Zetterberg Odh, talang- och marknadsansvarig på Great Works.

NoA:s vinster hittills
1 Grand Prix
2 Guld
3 Silver
5 Bronze

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.