Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 22 juni 2016, 18:54
Statsminister Stefan Löfven har varit ambassadör för Sverige i Svenska Turistföreningens app.
"The Swedish Number" är utan tvekan den hetaste svenska kampanjen i årets Cannes Lions. Nu vinner de ännu ett lejon i kategori Cyber.
Ett Grand Prix, tre guld och fyra silver.
Det är resultatet för Svenska Turistföreningens kampanj "The Swedish Number", som är framtagen av INGO och genomförd tillsammans med C&W och Grey PR i NYC.
Sverige brukar vara stark i Cyber-kategorin, men i år fick vi bara sju nomineringar. De har totalt omvandlats till tre lejon. Förutom "The Swedish Number" prisas också Forsman & Bodenfors med ett bronslejon för Volvo Trucks-kampanjen "Look who's driving". Dessutom får Prime ett silverlejon för Hemnet-kampanjen House of Clicks.
I år delas det ut två Grand Prix i Cyber-kategorin, en till Leo Burnett Madrid för den uppmärksammade filmen Justino för "Christmas lottery" och en till J. Walter Thompson Amsterdam för "The Next Rembrandt".
– Jag, som suttit i den här juryn förut, har sett en stor utveckling på bidragen jämfört med när kategorin startade för sex år sedan. I år var kvalitén på bidragen så hög att teknologin bakom dem försvann. Det är magiskt, sa juryordförande Chloe Gottlieb, till vardags executive creative director på RG/A, i samband med att vinnarna presenterades.