Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Pritchard: "Tre av fyra byråanställda borde vara kreatörer"

Publicerad: 7 Mars 2018, 09:32

Under förra årets internationella IAB-konferens krävde Marc Pritchard ökad transparens inom det digitala ekosystemet.

Det senaste året har Procter & Gambles marknadschef Marc Pritchard varit ute på ett branschkorståg. Nu riktar han kritik mot byråer som han menar är för tunga på account managers, planners och strateger.


Ämnen i artikeln:

Procter & GambleReklamMarc Pritchard

När Marc Pritchard under förra årets IAB Leadership Meeting slog näven i bordet och menade att den digitala annonsindustrin var tvungen att lösa sitt problem med transparens var det första gången en annonsör med liknande tyngd riktade så kraftig kritik mot de digitala jättarna.

Procter & Gamble, världens största annonsör med en marknadsföringsbudget på omkring 13 miljarder dollar, har sedan dess kapat sina digitala annonsinvesteringar med 20 procent samtidigt som man ökat sin räckvidd med 10 procent. Nedskärningarna har skett på områden där Pritchard inte varit nöjd med varken effiktiviteten eller transparensen. P&G har bland annat övergivit strategin att köpa riktad reklam på Facebook för att istället lägga krutet på bredare annonsering.

Han är även meddelat att P&G kommer att halvera antalet byråsamarbeten under 2018.

Nu kommer nästa känga, den här gången riktad mot byråbranschen.

Under ett tal på ISBA-konferensen riktade Pritchard på att byråerna borde fokusera på att anställa de som bidrar med kreativ output.

– Vi vill både ha och behöver briljanta kreatörer, och vi kommer att investera i kreativ talang. Problemet är att de i dag bara utgör hälften av byråernas resurser då de är omringade av överflödig management, fastighets- och overheadkostnader, berättade han enligt Campaign.

Marc Pritchard vill istället se byråerna lägga 75 procent av sina resurser på kreatörer.

– Problemet med planners och strateger är inte att de inte levererar, utan att de är för många. De borde jobba mer fokuserat, vara mer seniora och färre, säger Pritchard.

För att ersätta den kompetens som skulle gå förlorad om byråerna skalade ned på antalet planners och strateger vill Pritchard istället att man från kundsidan ska göra mer av det strategiska arbetet.

Även Unilevers marknadschef Keith Weed har den senaste tiden riktat kritik mot vad han menar är ineffektiva och icke-transparanta plattformar som Facebook och YouTube. Weed menar att plattformarna inte bara är ett problem för den digitala annonsmarknaden utan även ett problem för samhället.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.