Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Procter & Gamble fortsätter syftesdrivna storsatsningen

Publicerad: 1 juli 2019, 11:06

Med "The Look" vill världens största annonsör få oss att tänka på de fördomar vi har om andra människor. Och hur tydligt det är att vi har dem, även när vi inte tror det själva.


Ämnen i artikeln:

Procter & GambleReklam

Både Procter & Gamble och Unilever har under marknadscheferna Mark Pritchard och Keith Weed talat om branschens ansvar i mångfaldsfrågan. De båda profilerna har vid upprepade tillfällen sagt att både de själva och konkurrenterna behöver få en större mångfald hos alltifrån de som syns i marknadsföringen till de som jobbar med att ta fram den.

Tidigare i år släppte Procter & Gamble den hyllade filmen "The Talk" där afroamerikanska föräldrar berättade för sina barn om de fördomar de kommer att brottas med resten av livet.

I den nya filmen "The Look" handlar det istället om hur vi rent konkret ser på varandra. Filmen försöker ta fasta på de ofta omedvetna blickar en synlig majoritet kan ge vissa synliga minoriteter. I det här fallet handlar det om en afroamerikansk pappa och hans son som på gatan, i butiker och på badhusen får ta emot misstänksamma blickar.

Utöver själva filmen har Procter & Gamble även tagit fram en kampanjsida med information om hur fördomar påverkat och påverkar samhället.

Se filmen och kampanjsidan här!

Se även hyllade "The Talk" nedan.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Procter & GambleReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.