Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Procter & Gamble rensar ut varumärken

Publicerad: 4 Augusti 2014, 09:00

Mer än hälften av P&G:s varumärken ska bort.

Procter & Gamble rensar ut rejält i varumärkesportföljen. Mer än häften av varumärkena ska bort.


Ämnen i artikeln:

Procter & Gamble

Procter & Gamble gör sig av med eller fusionerar mer än hälften – cirka 100 stycken – av sin stora mängd av varumärken för att fokusera på de 80 främsta, enligt vd:n och styrelseordföranden A.G. Lafley, skriver AdAge.

Åtgärden kommer 14 månader efter att A.G. Lafley återvänt som vd. Han tycker att koncernen som helhet hade kunnat göra ännu bättre ifrån sig och nu vill han ”strömlinjeforma” verksamheten.

Uppskattningsvis tar det 12 till 24 månader att genomföra omstruktureringen.

– I en ideal värld skulle vi ha gjort det här under finanskrisen, jag vill inte vänta en minut till, säger A.G. Lafley.

De uppemot 80 varumärken som P&G ska satsa står för 90 procent av försäljningen och 95 procent av vinsten de senaste tre åren.

P&G har skurit ned på marknadsföringen från 9,7 miljdarder dollar ifjol till 9,1 miljarder dollar. P&G ska skära ner på reklamköpen ytterligare och i stället satsa mer på egen digital marknadsföring.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Procter & Gamble

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.