Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Produktionsbolag i attack mot DDB

Publicerad: 2 Oktober 2013, 11:42

Brevet till DDB. Henrik Eriksson på bilden.

Film & TV-producenterna (SRP) skärper nu tonen mot DDB Film som anklagas för att ha kört med skrämseltaktik mot flera produktionsbolag. Flera vägrar att arbeta under de premisser som byrån begär. DDB slår ifrån sig och menar att kritiken är felaktig.


Ämnen i artikeln:

Henrik Eriksson

I juni rapporterade Resumé i papperstidningen om DDB Stockholms produktionsbolag DDB Film som bryter praxis och tillämpar en för Sverige ny metod för att producera reklamfilm. Istället för att anlita produktionsbolag vill de producera allt själva med inhyra regissörer för att kapa kostnader och vara mer flexibla.

Men kritiken är hård från flera ledande produktionsbolag. Redan i mars skickade de ett brev till DDB Stockholm där de förklarar att de inte är intresserade att samarbeta på deras premisser. Brevet, som Resumé har tagit del av, innehåller fem punkter där de redogör för villkoren som ska gälla för samarbete.  Nu kommer Henrik Eriksson, ordförande i reklamfilmssektionen på Film & TV-producenterna (SRP), med ytterligare kritik.

Han säger att produktionsbolagen gärna arbetar med DDB Stockholm och deras kunder, men att deras affärsmodell inte kan accepteras.
– Känslan är att DDB:s ledning inte spelar med öppna kort varken mot produktionsbolagen, internt eller mot sina egna kunder. Vissa av deras påståenden framstår som direkta lögner, säger han.

Henrik Eriksson berättar att DDB tidigare har bokat möten med produktionsbolag och sagt att "de andra är på" och "ni är de enda som inte är med" när det själva verket är tvärt om.
– Som om man vill skrämma folk till samarbete. Vi är förvånade att en etablerad byrå som DDB Stockholm använder den typen av affärsmetoder, säger han.

Kritiken som branschförbundet framför handlar främst om att byrån vill hyra in producenter och regissörer från produktionsbolagen, istället för att köpa deras tjänster. Enligt DDB kapar det kostnader för kunderna. Enligt produktionsbolagen är det tvärtom.
– Istället för att konkurrensutsätta projekten låter man sin egen byråproducent göra jobbet. Och så kommunicerar man till omvärlden att resultatet blir billigare och bättre. Det är lätt att förstå att det inte går ihop. Man undrar om kunderna känner till att 90 procent av kompetensen på marknaden inte är tillgänglig för DDB:s filmprojekt. Eftersom 90 procent av branschen är ointresserade och har tackat nej till DDB:s affärsförslag så blir det tydligt att man som kund bör vara fundersam.

DDB Films vd Stefan Falk känner inte alls igen sig i den bilden. Att byrån skulle ha kört med skrämselmetoder avfärdar han direkt, liksom det stora antalet bolag som bojkottar:

– Vi valde ut 17 produktionsbolag som vi ville samarbeta och presenterade vår strategi för. Några tackade men resten arbetar vi med i dag och det fungerar mycket bra. Om 90 procent sagt nej hade vi inte kunnat göra film. Det är olyckligt att det finns ett missförstånd hos några bolag. Vi har varit igång med det här sedan januari, och det har fungerat bra. Det talar för sig självt, säger han.

Henrik Eriksson lyfter fram att den modell DDB nu arbetar efter infördes i som enda marknad i Danmark redan för 20 år sedan med förödande resultat.
– Det har lett till en kreativ utarmning, med dyrare och sämre film som resultat. Den snabba utvecklingen har lett till en nödvändig omställning och krav på en större flexibilitet i både byrå- och producentledet. Men att produktionsbolagen skulle börja agera bemanningsbolag till byråerna är knappast svaret. Det skulle tvärtom riskera att ödelägga den kreativa och ekonomiska konkurrensen på bekostnad av erbjudandet till kund, säger han.

Stefan Falk menar att historieskrivningen är felaktig. Enligt honom bytte Danmark modell på grund av det tuffa ekonomiska klimatet där flera produktionsbolag fick det tufft och fick lägga ned, snarare än som konsekvens av beslut från byråernas sida. Han säger också att han vill diskutera den infekterade frågan i förbundet, men att SRP har avslagit DDB Films ansökan om medlemskap.

– Vi vill ta det här i deras forum, men vi har tyvärr inte varit välkomna i det sammanhanget.  Bolag har ju givetvis rätt att ställa sig utanför ett affärsförslag som DDB kommit med. DDB skulle inte ha någon invändning om produktionsbolag skulle vända sig direkt till slutkund. Saker förändras och vi är glada att leda förändringen snarare än att motarbeta den.

FAKTA

Produktionsbolagens krav för att arbeta DDB:

1.DDB Stockholm är reklambyrå för produktionen.

DDB Film är byråproducent för produktionen.

Tillfrågat bolag är produktionsbolag för produktionen.

2.Produktionsbolagets ansvarige är exekutiv producent och därmed huvudansvarig för produktionen.

3.Operativ producent/produktionsledare tillsätts av produktionsbolaget.

4.Samtliga fakturor och löneutbetalningar går genom produktionsbolaget.

5.Markup utgörs av en procent på samtliga direkta kostnader för produktionen.

Produktionsbolagen som undertecknade brevet till DDB:

Acne Production
Adamsky
Aspekt
Atmosfär
B-Reel
BZE
Callboy
Esteban
Flodell Film
FLX
Forsberg & Co
Henrik Henrik Film
Hobby Film
Folke Film
Palladium
Social Club
Standart
TV Dinner

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Henrik Eriksson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.