Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Produktutveckling bakom Brämhults succé

Publicerad: 11 Oktober 2012, 09:21

Brämhults lemonader.

Volontaire hjälpte sin kund Brämhults att utveckla en ny kategori törstsläckare i form av de smaksatta lemonaderna Päronad, Lemonad och Hallonad. Resultatet blev en succé då de stod för 12 procent av företagets totala försäljning, vilket är en tiodubbling av prognosen.


Ämnen i artikeln:

VolontaireBrämhults

Volontaire och Brämhults har samarbetat ända sedan byrån startades för  tre år sedan. En viktig del av samarbetet har alltid handlat om  produktutveckling och i den processen kom idén om smaksatta lemonader  fram för några år sedan.

Innan lanseringen testades konceptet på de mest lojala konsumenterna och  dessutom åkte Volontaire och Brämhults tillsammans till Australien och  Nya Zeeland för att låta sig inspireras.

– Vi på Brämhults föredrar att testa våra idéer på riktigt, så att vi  vet vad riktiga människor tycker om dem. Samtidigt var vi oroliga att vi  tagit i lite för mycket den här gången, då årsprognosen sattes till 120  000 liter för de smaksatta lemonaderna, säger Helen Mellde  Helmfridsson, marknadschef på Brämhults.

Just nu är prognosen för årsförsäljningen 1,2 miljoner liter, vilket är tio gånger högre än vad man först planerat för.

– Det är tydligt att svenskarna börjat leta efter alternativ till läsk  som törstsläckare. Men att förändringen i beteende skulle gå så här fort  är helt överväldigande, säger Helen Mellde Helmfridsson, marknadschef  på Brämhults.

Volontaire har tagit fram namn, koncept och förpackningsdesign för de smaksatta lemonaderna.

Linus Fremin


Ämnen i artikeln:

VolontaireBrämhults

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.