Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 9 juli 2013, 08:05
Foto: Skärmdump från OP Anderssons reklamfilm
Sven Andréasson, professor och överläkare vid Beroendecentrum Stockholm kräver skärpt lagstiftning kring alkoholreklam och näthandel.
"Regeringen har intagit en passiv hållning efter det så kallade Gourmetmålet, som möjliggjorde reklam för öl och vin i tryckt press. Sedan dess har dock flera länder kunnat skärpa sin lagstiftning både vad gäller reklam och sponsring. Det borde också Sverige göra."
Det skriver i dag professor Sven Andréasson, överläkare vid Beroendecentrum, i en dabattartikel i Dagens Nyheter i dag.
Enligt Sven Andréasson har drickandet i Sverige under de senaste 20 åren förändrats dramatiskt. Spriten minskar och vinet ökar. Helgsupandet avtar, men vardagsdrickandet ökar, vilket gör att allt fler tappar kontrollen över sitt drickande.
En av huvudorsakerna till det ökade vardagsdrickandet menar han är marknadsföringen. Alkoholföretagens reklamsatsningar har på några år ökat mycket kraftigt och överstiger nu en miljard kronor om året.
I debattartikeln efterlyser han skärpta alkoholreklmregler och även en skärpning av lagen när det gäller näthandel med alkohol.
Krister Berntsson