Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

PRofessor sökes!

Publicerad: 19 december 2007, 13:11

Du har fortfarande chansen att bli landets första professor i reklam och pr! Institutionen för reklam och pr vid Stockholms universitet utannonserade jobbet som landets första professor i ämnet redan i höstas. Men intresset var svalt - bara tre ansökningar kom in - och nu förlängs ansökningstiden.


Tre ansökningar till professuren i reklam och pr vid Stockholms universitet har hittills kommit in. Foto: Wikipedia.

Nu duger det inte att skicka in några arbetsprover eller exempel på lyckade pr-kampanjer för att framöver kunna titulera sig professor i reklam och pr.

Ska du bli professor måste du ha akademisk behörighet som sådan, och presterat akademiska avhandlingar på området.

"  Som professor förväntas du bedriva egen forskning och leda forskarlag samt att aktivt bidra till att söka externa forskningsanslag för egen forskning samt forskarlag inom institutionen och tillsammans med externa institutioner", skriver Stockholms universitet och efter det är väl allt glasklart (?).

Men uppfyller du kraven sitter det säkert inte i vägen med lite branscherfarenhet också.

–Vi inser att det nog är ett rätt litet antal som kan komma ifråga. Men därför har vi också valt att vara ganska breda i kravprofilen, annars hade det kanske begränsat antalet sökande, säger Björn Stolt, prefekt på institutionen.

Nu var det knappast något större bekymmer när den formella ansökningstiden gick ut – bara tre personer sökte tjänsten som professor. Och nu försöker man bredda urvalet.

– Vi har förlängt ansökningstiden till sista januari. Sedan ska ett antal sakkunniga lämna sina utlåtanden om de sökande.

Så först till sommaren finns den första professorna i reklam och pr?
– Nja, jag skulle nog snarare säga till hösten.

Professorn ska omfamna både reklam och pr, det brukar annars vara discipliner som kan vara rätt skilda från varandra?
– Ja, vi har inte låst upp oss till några proportioner mellan reklam och pr. Det är möjligt vi får sökande som har lutning åt ena hållet.

– Vi har kämpat för att detta ska bli ett eget forskningsområde. Vi har varit lite inklämda mellan å ena sidan företagsekonomin och marknadsföringen och å andra sidan kommunikationsvetenskapen på JMK. Det är på tiden att en akademisk institution får en professur i ämnet, säger Björn Stolt.

Institutionen  för reklam och pr  har sin bakgrund i Grafiska Institutet (GI) som startades 1943 och blev 1953   Institutet för Högre Reklamutbildning (IHR). 1994 infogades IHR i Stockholms universitet.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.