Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Prognos: Annonsörerna ökar sina digitala investeringar – ordentligt

Publicerad: 26 Mars 2018, 06:29

Inget tecken på att marknadscheferna följer i Marc Pritchards fotspår, svenska partierna med störst medialt genomslag och Facebook ber om ursäkt i annons. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Procter & GambleCambridge AnalyticaFacebookMedieinvesteringarReklamSocialdemokraternaModeraternaMarc PritchardDigital

Prognos: Så ökar annonsörerna sina digitala investeringar under 2018
Enligt en färsk global prognos från mediebyrånätverket Zenith kommer annonsörer spendera 40,2 procent av sina budgetar i digitala kanaler. En uppgång från 37,6 procent 2017. Det skriver Campaign. Siffrorna kommer efter några veckor där världens två största reklamköpare Procter & Gamble och Unilever säger sig fortsätta minska sina investeringar i digitala räckviddsmedier. Men globalt sett ökar den digitala investeringsviljan, enligt Zeniths prognos ökade digital annonsering med 13,7 procent under 2017 till 204 miljarder dollar. På tre marknader stod onlineannonsering för mer än 55 procent av reklamkakan – Kina, Sverige och Storbritannien.

M får lika stort medialt genomslag som S
Med 3,8 procent ligger Miljöpartiet under riksdagsspärren i SVT/Novus opinionsmätning för mars. Samtidigt har partiets mediala genomslag minskat, rapporterar SR. Språkrören Isabella Lövin och Gustav Fridolin förekommer mindre och mindre så väl i sociala som traditionella medier. Det som skrivs är övervägande negativt, rapporterar Ekot. Siffrorna är hämtade från Sifos mediemätare. I januari och februari nämndes MP i 60 toppnyheter. Motsvarande siffra från förra mätningen var 102. Socialdemokraterna förekom nära fem gånger oftare bland toppnyheterna under årets två första månader. Största ökningen gör Moderaterna, i mätningen syns partiet lika mycket som S.

Facebook i annons: "Vi har svikit ert förtroende"
It-jätten Facebook bad användarna om ursäkt i helsidesannonser i flera av USA och Storbritanniens största tidningar, bland annat New York Times, Washington Post, The Observer och The Sunday Times under söndagen. Det rapporterar flera medier.
I annonserna skriver Facebook om bakgrunden till skandalen där konsultbolaget Cambridge Analytica fått del av mer än 50 miljoner användares data. Facebookquiz, framtagna av forskaren Alexsandr Kogans, ska vara roten till dataskandalen.
– Vi har svikit ert förtroende och vi är ledsna att vi inte gjorde mer vid tillfället, säger grundaren Mark Zuckerberg i annonsen.

Elon Musk tar bort Tesla och Space X från Facebook
I helgen försvann Facebookssidorna för elbilstillverkaren Tesla och rymdbolaget Space X. Detta sedan dataskandalen runt Cambridge Analytica fått grudaren Elon Musks följare att pressa honom på Twitter. Det rapporterar BBC.
Facebooksidorna hade flera miljoner följare på totalt.

Digitaliseringsministern: Vi är yrvakna
Digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) säger i SVT:s Agenda att han välkomnar den diskussion som har väckts efter avslöjandet kring Facebook och Cambridge Analytica. Han anser också tycker också att Sverige och Europa har varit naiva i sitt förhållande till sociala medier och dess risker jämfört med USA.
– Vi har blivit tagna på sängen här i Sverige och Europa, vi är yrvakna, säger han.

JCDecaux utesluter inte bud på ClearChannel
Chefen för franska utomhus-jätten JCDecaux utesluter inte bud på att ta över sina amerikanska rivaler Clear Channel eller Outfront Media. Men har inga planer på ett övertagande inom den närmaste framtiden
Företagets chef, Jean-Charles Decaux, berättade för franska affärstidningen Les Echos-Investir att ett övertagande "kunde vara meningsfull", men inte är planerat på kort sikt.
– Om vi skulle göra en strukturellt viktig affär, skulle det troligen vara i USA, som har potential att bli vårt bästa geografiska område, sade han i intervjun.
Spekulationerna om ett övertagande har tagit ny höjd efter konkursen i Clear Channels ägare iHeartmedia häromveckan. I rekonstruktionen kommer utomhusbolaget att avknoppas från ägarbolaget.

WPP tog hjälp av Cambridge Analytica
Det är inte bara Facebook och politiska partier som Cambridge Analytica, har haft kontakt med. Konsultföretaget ska ha hjälpt minst en reklambyrå, enligt AdAge. Enligt reklamtidskriftens källor ska reklamnätverket WPP ha tagit hjälp av Cambridge Analytica för att vinna US Army-kontot som fram tills i dag legat på McCann. I pitchen konkurrerar WPP med Omnicom och IPG (som äger McCann och WPP ska ha tagit hjälp av Cambridge Analytica för dess expertis på sociala medier. Enligt AdAges uppgifter ska samarbetet bara ha gällt en pitch, därefter har det avslutats. WPP och Cambridge Analytica har valt att inte kommentera uppgifterna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.