Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

”Projektet Humanium har varit en uppförsbacke”

Publicerad: 20 Juni 2017, 19:32

Kaj Bouic och Johan Pihl med en Humanium-tacka.

Foto: Yasmine Winberg.

Humanium Metal är en ny råvara skapad av nedsmälta illegala vapen. Den belönas med Cannes Lions finaste pris. – Jag har fortfarande svårt att tro att det är sant, säger Johan Pihl, cd på Great Works, som tillsammans med Åkestam Holst tagit fram projektet.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2017ReklambyråerJohan PihlÅkestam HolstCannes LionsGreat Works

Det finns fler än 500 miljoner illegala vapen i världen och varje minut skjuts någon till döds. För att förändra det tog Individuell människohjälp, IM, fram en ny råvara som de kallar för Humanium Metal. IM är en svensk biståndsorganisation verksamma i länder som har stora problem med illegala vapen.

Humanium Metal består av nedsmälta illegala vapen och kommer i form av tackor. Tanken är att varumärken, designers och konstnärer i världen ska kunna köpa Humanium Metal för pengar som går till att bekämpa vapenrelaterat våld i utvecklingsländer.

– Idén ska generera nya intäkter för att hjälpa människor i länder som har stora problem med illegala vapen. Långsiktigheten och den tydliga kopplingen mellan idé och affärsmodell gjorde att juryn förstod att det är ett hållbart projekt, inte en kampanj, säger Johan Pihl.

Resumé möter upp honom och Kaj Bouic, strateg och affärsutvecklare på Great Works, på hotell Martinesse i Cannes. Båda är klädda i gråa t-shirts med Humanium Metals logotyp. Med sig har de också en tacka.

– Alla kategorier är viktiga. Men eftersom vi anser att innovationsdelen är viktig för oss, är det ett ovärderligt kvitto. Vi söker ständigt nya samarbeten med varumärken, så det här kommer definitivt påverka projektet positivt, säger Johan Pihl.

Initialt samarbetar IM med varumärken som klockvarumärket Triwa, cykelvarumärket BikeID, arkitekten Oscar Properties, inredningsföretaget Skultuna och modevarumärkena A Day's March och Le Cord. Vill man som varumärke använda sig av Humanium måste man initialt ansöka om det.

Men processen har varit långtifrån problemfri. Teamet bakom Humanium Metal har under tre års tid ringt samtal till varumärken för att få dem med på tåget.

– Det har varit en uppförsbacke. Men nu nr hela reklamvärlden erkänt projektet kanske de stora varumärkena vill hoppa på, säger Kaj Bouic.

Det är inte bara den biten som varit komplicerad.

– Det har varit viktigt för oss att ta fram en industriell standard. Hur kan vi garantera att metallens ytterst specifika innehåll kan bli godkänt för kommersiell produktion? Bakom ligger avancerade samtal med fabriker och kemiska analyser. Det har varit enormt krävande. Det är 30 personer på den officiella kreddlistan, och då har jag inte ens räknat med kundens insatser, säger Johan Pihl.

Initialt var tanken att sälja produkter skapade av nedsmälta illegala vapen. Men allteftersom tiden gick flyttades fokus från produkter till råvara.

– Kreatörer blir ofta frestade att göra en produkt. Men svårigheten var inte att komma på produkten, utan att få tag på metallen. I det föddes idén om att göra den tillgänglig för alla. Att kliva bort ifrån att skapa produkter och i stället skapa förutsättningar för andra att skapa produkter, säger Johan Pihl.

Johan Pihl och Kaj Bouic är överens om att Humanium Metal ändrat attityden till illegala vapen – både genom att öka incitamentet för den som lämnar in vapnet till polisen och för polis och militär att lämna vapnen vidare till IM. Detta eftersom organisationen återinvesterar pengarna i de berörda länderna.

IM har avtal med El Salvador, Guatemala om att få metallen som blir över utifrån respektive lands vapenrestriktionsprogram. Och det är mycket. Varje tacka väger 3,8 kilo, vilket på ett ungefär motsvarar en AK47:a.

– Vi har producerat ungefär 100 tackor hittills och sålt ungefär hälften. Det är häftigt att se vilken stark emotionell koppling som finns till materialet – som att hålla i en del av Berlinmuren, säger Johan Pihl.

Hur skapades varumärket Humanium Metal?
– Vi ville att det skulle låta som en metall och jobbade med olika namn som hade igenkänning i periodiska systemet. Namnet har hjälpt till, eftersom det visar att det är ett material, inte en kampanj. Metallen är budbärare.

Det här är ert första Grand Prix. Till sist: Hur ska ni fira ikväll?
– Vi trodde verkligen inte att vi skulle vinna, eftersom det är så mycket politik i den här tävlingen. När vi fått lejonet sätter vi oss på stranden med en bira och tittar på solnedgången, säger Kaj Bouic.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.