Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Protesterade mot sexism – fälls av RO

Publicerad: 20 september 2013, 13:26

ByPM:s delägare Petter Lindqvist.

American Apparel fick en proteststorm mot sig i sociala medier efter att bolaget marknadsfört en unisexskjorta med en fullt påklädd man och en så gott som naken kvinna. Svenska klädföretaget var inte sena att göra en parodi på reklamen, men anmäldes till RO. Klädbolaget fälls nu av RO.


Ämnen i artikeln:

American Apparel

”Vi har som de flesta andra följt debatten och tycker att det är  intressant. Vi ville göra någonting eget och kasta om könsrollerna för  att se vad som händer om en kille är i samma position.”, sade ByPM:s  delägare, Petter Lindvist, till Resumé.

Problemet var bara att även ByPM anmäldes till RO för sin parodi på American Apparel-reklamen.

I  utslaget framgår bland annat att en av anmälarna har uttryckt att det  vore märkligt om Sverige tillåter könsförnedrande reklam bara för att  man gör en ”pastisch på reklam i ett annat land.”

Anmälarna också menar att två fel inte gör ett rätt och att det aldrig skulle ha tillåtits om det var en kvinna på bilden.

ByPM  har i sitt yttrande till RO beklagat sig över om anmälarna har känts  sig ”kränkta” eller ”diskriminerade”. Det har inte varit intentionen,  utan ByPM ville uppmärksamma att man erbjuder unisexkläder från att  tidigare enbart haft kläder riktade till kvinnor.

RO går dock inte på ByPM:s linje, utan fäller reklamen.

Christina Nylander var den enda skiljaktiga ledamoten med följande motivering:
”Den  aktuella reklamen parodierar helt uppenbart en uppmärksammad reklam  från det amerikanska företaget American Apparel…I den aktuella reklamen  må i och för sig den manliga (anonyma) modellen visas i en kränkande  pose, men reklamen är inte – satt i sin speciella kontext – kränkande  för män i allmänhet.”

RO menar dock att reklamen strider mot  artikel 4 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och  marknadskommunikation och fäller densamma.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

American Apparel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.