Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Protesterar inför klimatmötet med fejkade reklamaffischer

Publicerad: 30 November 2015, 15:18

Inför klimattoppmötet COP21 i Paris har ett gäng aktivister gått ut på stan och satt upp fejkade utomhusannonser.


Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamParisKlimatkrisen

Världens blickar riktas just nu mot Paris och det toppmöte som kan bli avgörande för världens framtid. Om länderna inte lyckas enas om kraftfulla åtgärder för att minska utsläppen riskerar vi att hamna i en klimatkris.

För att rikta strålkastarljuset mot problemen som världen dras med har aktivistgruppen Brandalism gett sig ut på stadens gator. De har bytt ut 600 reklamaffischer mot konst och annonser som vid första anblick liknar riktade kampanjer. Men istället sätter de fingret på företag som Volkswagen, Air France och Total. Alla som på olika sätt bidrar till utsläpp av växthusgaser – och dessutom sponsrar klimatmötet.

– Genom att sponsra klimatmötet kan stora förorenare, som Air France och GDF-Suez-Engie, marknadsföra sig själva som en del av lösningen – när de i själva verket är en del av problemet, säger Joe Elan på Brandalism till Adweek.

Andra som pekas ut som klimatbovar är bland annat Frankrikes president François Hollande, Storbritanniens premiärminister David Cameron och Barack Obama.

Se fler bilder här.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.