Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Proteststorm mot Lindex underklädeskampanj

Publicerad: 12 december 2012, 14:05

Protestlapp på affischen.

Lindex julkampanj för underkläder har rullats ut på ungefär 1 000 ytor. Nu väcks skarpa protester mot kampanjen i form av påklistrade varningstexter likt sådana som finns på cigarettpaket. Lindex står på sig: – Vi står för kampanjen. Den känns varm och kvinnlig, säger Lena Renman, marknadschef för Lindex i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Lindex

"Varning. Exploatering av kvinnokroppen leder till skeva ideal, ohälsa  och ökad ojämlikhet mellan könen". Så lyder budskapet på de klisterlappar  som har satts över affischer för Lindex stora julkampanj för underkläder – Maximum  Push.

Lindex svenska marknadschef, Lena Renman, ser ingen anledning att dra i nödbromsen för kampanjen:
– Underkläder väcker alltid uppmärksamhet. Vi får en reaktion nästan varje gång vi kör en sådan kampanj, säger hon.

Hon  befinner sig för närvarande i Stockholm och lyfter fram att hon också  har fått många positiva reaktioner på kampanjen – till exempel tyckte en  gammal dam att kampanjen var fin.

Hon menar också att Lindex inte har något val än att ha det ganska avklätt då man ska visa just bh och trosa:
– Vi kan inte sätta något över för då syns ju inte våra produkter, säger Lena Renman.

På just den här bilden syns hela magen och halva låret?
– Jo, fast det här den enda bilden med bh och trosa, säger Lena Renman.

Lindex använder Saturday i London, men det är bara i Sverige som kampanjen går som utomhusreklam:
– Underkläder  utgör en mycket stor andel av affärerna för den svenska verksamheten.   Och vi säljer väldigt mycket underkläder just i juletid, säger Lena  Renman.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Lindex

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.