Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Proviva kollade texten före publicering

Publicerad: 11 Mars 2014, 10:33

Den rekorddelade debattartikeln som anklagas för att vara sponsrad av Proviva.

Proviva tittade på Mia Skäringers debattartikel innan den skickades till Aftonbladet. När Skäringer skrev texten lät hon sig inspireras av Provivas hälsostressrapport. – Hade vi vetat mer om samarbetet så hade vi förtydligat det i en faktaruta vid sidan om texten, säger Aftonbladets debattchef Ehsan Fadakar till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Ehsan FadakarProvivaAftonbladetMia Skäringer

Provivas samarbete med Mia Skäringer mynnade i fredags ut i debattartikeln i Aftonbladet som delats över 140 000 gånger.

Även om Skäringer skrev texten själv och via sin egen agent kontaktade Aftonbladet Debatt, är artikeln en indirekt följd av samarbetet.

Provivas marknadschef Karin Sjunnesson gör ingen hemlighet av att Proviva tittade på texten innan och att Mia Skäringer tog del av, och lät sig inspireras, av Provivas ord i varumärkets framtagna hälsostressrapport.

Flera uttryck i debattartikeln är samma som används i Provivas marknadsföring, gjord av reklambyrån Volontaire.

Karin Sjunnesson påpekar dock att ingra ändringar gjordes, och att man inte kan styra Mia Skäringer på det sättet.

Dagen efter publiceringen av debattartikeln startade Proviva Mia Skäringers Facebook-sida. Proviva har också köpt en topp-plats för Skäringers Proviva-blogg på Google. Mia Skäringer får betalt för samarbetet, men har inte fått pengar av Proviva för debattartikeln, enligt Karin Sjunnesson.

På frågan varför debattartikeln kom i fredags, bara några veckor efter att Proviva-kampanjen, drog i gång, säger Karin Sjunnesson:

–      Det var ett förslag från Mias sida – vi vill uttrycka vår röst i de forum vi kan, sedan kan Mia uttrycka sin röst i sina forum. Vi vill lyfta frågan om hälsostress tillsammans och vi vill lyfta fram Provivas fördel och varumärkets roll och vad det står för.

Var ni behjälpliga med att få artikeln publicerad i Aftonbladet?

–      Nej, det skötte Mia själv.

Reaktionerna har ju varit blandande sedan Mias samarbete med er blev känt. Vissa känner sig lurade. Vad säger du om det?

–      Det är beklagligt, men det är ju media som försöker profitera på det och flytta fokus från sakfrägan – det vi vill lyfta fram, nämligen stressen kring dieter och träning. Vi har jobbat med en antrapolog för att undersöka hur svenska folket mår.

Är ni nöjda med samarbetet med Mia Skäringer och genomslaget för debattartikeln?

–      Ja, så länge vi lyckas behålla fokus på sakfrågan, att folk ska lysna på sig själva – "one size does not fit all".

Aftonbladets debattchef Ehsan Fadakar står fast vid att det var rätt att publicera debattartikeln.  

– Texten initierades och skrevs av Mia Skäringer. Hon tar upp ett folkhälsoproblem som engagerar 100 000-tals svenskar. Inga varumärken var nämnda i texten och Mia Skäringer står för texten. Så därför var det rätt att publicera texten, säger Ehsan Fadakar.

Hur mycket kände ni egentligen till om Provivas samarbete med Skäringer?

– Det vi visste var att Mia Skäringer skulle flytta sin blogg från Mama till Provivas sajt. Det var vi öppna med redan i går. Men samtidigt säger Mia Skäringer att texten är skriven av henne och att hon står för allt som står i texten. Det är dessutom inget kontroversiellt att skriva att man ska träna och äta normalt istället för att använda sig av olika dieter.

Men bloggen flyttades ju till Provivas sajt redan 26 februari. Visste ni inte om det?

– Nej, det var inget vi visste om. Första inlägget är från den 26 februari, men bloggen kan ha gått live senare. Det är vanligt att man fyller ut en ny blogg ett tag innan man öppnar den för läsarna.

Borde ni inte haft transparens gentemot läsarna?

– Jag tror på att transparens alltid är det bästa och hade vi vetat mer om samarbetet så hade vi förtydligat det i en faktaruta vid sidan om texten.

Ni har fått kritik för att urholka det redan låga förtroendet för journalister, hur ser ni på det?

– Aftonbladet har fler läsare än någonsin. När något händer så är Aftonbladet förstavalet för miljontals svenskar samtidigt som vår journalistik prisas av branschkollegor varje år. Det är så vi mäter förtroendet från våra läsare och tittare.

Har det här skadat Aftonbladet – att ni publicerat en debattartikel som anklagas för att vara sponsrad av ett företag?

– Det får andra bedöma. Men jag uppskattar att vi granskas. Vi är Sveriges största tidning och med det kommer ett ansvar. Det är också betryggande att se att branschmedia ibland ägnar sig åt mediegranskning istället för twitterbråk mellan journalister, säger Ehsan Fadakar.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.