Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 27 mars 2014, 09:37
Resumé har i omgångar rapporterat om att Mia Skäringers rekorddelade debattartikel i Aftonbladet ”Nu räcker det” har fått skarp kritik för att använda samma budskap som Provia i sin kommunikation. Mia Skäringer har precis valt att hoppa av bloggsamarbetet. Men Proviva hänger inte läpp.
– Vi älskar Mia och tycker att hon är helt grym. Vi är jätteglada över att hon kom förbi och bloggade åt oss ett tag. Sedan får folk reagera hur de vill, säger Frida Keane, health & corporate affairs director på Proviva.
DN:s vetenskapsreporter Karin Bojs menade jatt det inte ens finns några belägg för att mjölksyrebakterier kan kompensera en överdosering för ”sockerdosen”?
– Det här en av de mest forskade bakteriekulturer som finns i världen och Karin Bojs tar inte med något av detta i sin text, säger Frida Keane.
Karin Bojs menar också att det inte ens råder någon hälsohets bland unga kvinnor eftersom den gruppen är en av de som får i sig allra mest socker?
– Vi har gjort en kvantitativ och kvalitativ undersökning som visar att det finns en hälsohets. Det finns sammanställt i vår hälsostressrapport. Jag uppmuntrar människor att ta del av rapporten, säger Frida Keane.
Hur ser ni på att Mia Skäringer har hoppat av samarbetet?
– Som jag sade tidigare så är vi jätteglada över att den tid som Mia Skäringer har bloggat hos oss, säger Frida Keane.
Hur tycker du att ert varumärke har påverkats av den debatt som har varit?
– Vi har fått väldigt mycket positiv feedback. Sedan finns det dem som tycker annorlunda. Men det är alldeles för tidigt att bedöma resultatet av det hela, säger Frida Keane.
På frågan hur hon tror att Mia Skäringers varumärke har påverkats av kritiken upprepar hon samma svar som hon ger om själva samarbetet. Det vill säga att man är väldigt glada med mera.
Ska ni skrota ert bloggprojekt nu när hon hoppat av eller tar ni in någon annan?
– Vi har precis fått den här informationen. Så det jag inte uttala mig om, säger Frida Keane.
Hon tycker att Proviva hela tiden har varit transparent om samarbetet:
– Vi har erbjudit Mia Skäringar en bloggportal, säger Frida Keane.
Hur kommer det sig att använde samma budskap i debattartikeln som ni gör i er kommunikation. Hälsohets och sådant?
– Om man läser Mia Skäringers sista bloggpost inser man att det inte är många företag i Sverige som skulle låta henne skriva så fritt. Och om man också ser på sådant som hon har skrivit under sin karriär inser man också att det är hennes egna ord som hon använder sig av i debattartikeln, säger Frida Keane.
Karl-Johan Byttner