Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Provivas nya koncept ska flytta produkten från nisch till bredd

Publicerad: 1 Oktober 2019, 07:32

Långköraren Proviva har fått se sig förbisprungna av uppstickarna. Nu lanserar man ett nytt koncept som ska återaktualisera produkten.


Ämnen i artikeln:

ProvivaÅkestam HolstReklam

Tidigare i år firade Proviva 25 år i de svenska kyldiskarna. Varumärket är välkänt at många men har de senaste åren haft svårt att hålla sig relevant.

När man nu i samarbete med Åkestam Holst lanserar ett nytt kommunikationskoncept är det för att flytta Proviva från en nischprodukt till något som passar alla.

– Vi vill att folk ska uppfatta ProViva på ett litet annorlunda sätt än tidigare: koppla ihop oss med att man får en bättre magkänsla av drycken, samtidigt som vi vill att folk ska få upp ögonen för att ProViva är en fantastiskt god fruktdryck som man kan dricka varje dag, säger Maria Tottie, ProVivas Nordic Brand Manager.

Den varumärkesbyggande lanseringskampanjen kommer de närmaste fem veckorna att synas i TV. Proviva har tidigare i sin kommunikation fokuserat mycket på den goda bakteriekultur som finns i fruktdrycken. Det kommer man fortsätta göra, även om man i det nya konceptet kommer ge ytterligare plats åt själva smaken.

– Kampanjen lyfter smaken lika mycket som de goda bakterierna. Vi var överens om att vi skulle ta ProViva från det mer eftertänksamma och stillsamma uttryck man arbetat med tidigare till att ge varumärket en högre energi. Och mycket mer smak. De flesta känner till att det finns goda bakterier. Men att därifrån kommunicera god smak kan kännas som ett långt steg. Och hur berättar man om något så komplext som smak? Vi valde att visualisera den, att dramatisera smaken, och låta packen bli till en fruktexplosion istället för ett stilleben, säger Lars Bæcklund, kreatör på Åkestam Holst.

Arbetsgrupp:
Byrå: Åkestam Holst
Projektledare/kundansvarig: Jenny Näslund
Planner: Frida Norén och Mattias Hjelm
Kreatörer: Lars Bæcklund, Emily Bjerner, Erik Nordenankar, Ludvig
Börjlind och Mariette Glodeck
Produktionsledare: Anna Nollendorfs
Filmproducent: Helena De Brun
ProViva (Danone) uppdragsgivare
Maria Tottie Nordic Brand Manager
Anna Berlin CEN Brand Marketing Manager
Produktionsbolag: FLX
Regissör: Linda Callenholt
Exekutiva producenter: Therese Pettersson och Eleonor Sager
Producent: Fiffi Kjell
Produktionsledare: Nathalie Bergdahl
Packshot: Söderberg Agentur

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ProvivaÅkestam HolstReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.