Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Provkör nya Volvo utan att den finns

Publicerad: 4 september 2014, 08:45

Den internationella kommunikationsbyrån DigitasLBI har skapat en kampanj för Volvos nya XC90. Kampanjen har bland annat inneburit ett verktyg som gör att man kan hitta de första köparna online. Volvo erbjuder även virtuella provkörningar med hjälp av Oculus Rift.


Ämnen i artikeln:

Digitas LbiOculus Rift

DigitasLBI menar att det är den första kampanjen som inte väntar in kunderna, utan aktivt identifierar människor som delar Volvos intressen.

- Volvo bad oss att nå ut till människor genom sociala och digitala samt upplevelsebara kanaler. Vi levererade en global lösning som utnyttjar alla dessa plattformar, säger Pierre Renhult, MD och Client Partner, Nordic, DigitasLBi i en kommentar.

Volvo-kampanjen inleddes med en redaktionell sida som presenterade insidan av nya XC90.

Så sent som förra veckan introducerade man även det "nya Volvo" och erbjöd virtuella provkörningar med hjälp av virtual reality-tekniken Oculus – det hela skedde vid konsthallen Artepelag utanför Stockholm.

Det senaste steget i kampanjen har inneburit att man har aktiverat Volvos kontor och återförsäljare i världen för att identifiera köpare av nya XC90 First Edition.

- Vi är väldigt glada över chansen att få ompositionera varumärket och sälja 1 927 st First Edition-bilar online, men också att med Oculus Rift kunna ge människor upplevelsen att sitta i en bil som faktiskt ännu inte finns, säger Pia Leichter, Creative Director på DigitasLBi i en kommentar.

DigitasLBI ägs av Publicis Group och har 6 000 anställda på 40 kontor i 25 länder, varav 150 i Sverige.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Digitas LbiOculus Rift

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.