Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Psykiatriker till attack

Publicerad: 25 februari 2010, 08:23

Brittisk reklam angrips från alla håll. Nu är det psykiatriker som kräver märkning av reklam där modeller blivit digitalt uppsminkade.


För hårt retuscherad?

De politiska partierna har direkt eller indirekt attackerat brittisk reklam för att antingen manipulera fotomodeller digitalt eller för att sexualisera barn.

I höstas krävde 42 brittiska akademiker från skiftande discipliner att reklammyndigheten ASA skulle införa märkning av annonser där modeller blivit digitalt manipulerade. Enligt experterna kan modellernas digitala superkroppar sänka självkänslan hos unga människor.

De får nu stöd av en grupp som borde känna till unga med dålig självkänsla. Organisationen The Royal College of Psychiatrists vill att den brittiska regeringen inför en kommitté med aktörer från medie- och reklambranschen där känsliga frågor som till exempel digitalt förändrade reklammodeller kan diskuteras, skriver Campaign. Kommittén ska agera som självsaneringsorgan och ta fram till koder för innehållet i både media och reklam.

Psykiatrikerna ogillar inte bara digitalt manipulerade modeller. De vill även att man ska införa en innehållskod som ska minska ”den skeva kvinnosynen” som finns i många magasin på den brittiska marknaden. De skulle också gärna se krav på att artiklar om diet ska förses med långsiktiga råd om mat och hälsa.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.