Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 10 juli 2012, 11:27
BBH:s logotype är ett svart får
Franska reklamkoncernen Publicis Groupe köper de återstående 51 procenten av brittiska byrånätverket BBH. Samtidigt struktureras ledningsgrupperna om så att nätverkets två kvarvarande grundare John Hegarty och Nigel Bougle kan lämna företaget inom två år.
Publicis ägde sedan tidigare 49 procent av BBH.
Ny global vd för nätverket som har kontor i London, New York, Singapore, Sao Paolo, Shanghai, Mumbai och Los Angeles blir Gwyn Jones, tidigare chief operating officer.
De båda grundarna skall jobba kvar i BBH under 2012, 2013 och 2014 men successivt trappa ner sitt engagemang.
Svensken reklamprofilen Pelle Sjönell är fortsatt ansvarig för kontoret i Los Angeles.
Bland nätverkets globala namnkunniga konton märks Google, Audi, Unilever och Diageo.
Företaget är också känt för BBH Labs, en föregångare till hur många större reklambyråer har strukturerat sina innovationsavdelningar.
I Sverige äger Publicis Groupe bland annat reklambyrån Saatchi & Saatchi , mediebyrån Starcom samt pr-byråerna JKL och MSL Stockholm.
Fredrik Hazén