Reklam
Publicis köper Monterosa
Publicerad: 18 december 2012, 14:06
Gänget på Monterosa.
Foto: Pressbild.
Publicis köper svenska Monterosa. Byrån kommer att rapportera till BBH-nätverket, men behåller sitt namn.
– Den här affären gör att vi kan ta våra jobb till nästa nivå, kommenterar Johan Hemminger, vd på Monterosa Stockholm.
FT
Fredrik Thambert
Publicis fortsätter nu sin uppköpsräd av digitala byråer. I september förvärvade man LBi, och i dag offentliggör de köpet av Monterosa med kontor i Stockholm, New York och Singapore.
Byrån grundades 2009 av svenskarna Johan Hemminger, Johan Ståhle, Anton Holmquist, Joel Wahlström och Carl Norberg. Under det brutna räkenskapsåret 2011/2012 omsatte byrån i Stockholm 18,7 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 2,4 miljoner.
Monterosas styrka ligger framför allt i mobil produktion. De var bland annat inblandade i den prisade kampanjen Mini Getaway. På kundlistan finns globala kunder som Mercedes, Carlsberg, Google och Samsung.
Köpesumman är inte offentliggjord. Men klart är att Monterosa behåller sitt namn, och kommer att fortsätta arbeta med sina befintliga kunder på samma sätt som tidigare. Skillnaden blir att de fortsättningsvis ska rapportera till BBH-nätverket, och kommer att bistå BBH och andra Publicis-byråer med sin kompetens.
Carl Norberg, en av grundarna, kommer att fortsätta leda byrån.
– Vi har jobbat med Monterosa i 18 månader nu. De har ett fantastiskt team, och en kultur och approach som passar perfekt ihop med vår. Vi har stora förhoppningar med potentialen för detta strategiskt viktiga köp, säger Gwyn Jones, vd för BBH Group i ett pressmeddelande.