Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Publicis miljardaffär

Publicerad: 21 september 2012, 12:04

Publicis Groupe, som äger svenska storbyråer som Starcom, Saatchi & Saatchi och JKL, köper digitala byrån LBi, som har flera kontor i Sverige, för 3,5 miljarder kronor.


Ämnen i artikeln:

Publicis

Den franska reklamkoncernen Publicis Groupe visade ett positivt  halvårsresultat i år och ökade intäkterna med 14 procent, till strax  över 3 miljarder euro. Rörelsemarginalen ökar i linje med intäkten och  landar på 415 miljoner euro eller 13,5 procent av intäkten, vilket är  lika mycket av halvårsresultatet som under 2011.

I halvårsrapporten  framhöll koncernens vd Maurice Levy att man skulle vara fortsatt vaksam  på kostnader och investeringar samt har fokus på att stärka  konkurrenskraften hos koncernens byråer.

Men nu verkar koncernen ha kommit på andra tankar. I går blev det  klart att man köper den Amsterdam-baserade digitala byrån LBi, med kontor i bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö, för 416 miljoner euro, cirka 3,5 miljarder kronor.

Uppköpet kommer efter månaders spekulationer om att LBi, en av få stora  byråer som inte tillhör ett nätverk, skulle köpas av antingen Publicis  Groupe, WPP, Interpublic eller Omnicom.

Publicis Groupe gick alltså segrande ur striden och äger nu LBi som har över 2000 anställda i 17 länder, varav 220 i Sverige, och bland annat har Coca-Cola, Johnson & Johnson, Volvo och Ikea som stora kunder.

I Sverige äger Publicis Groupe bland annat reklambyråerna Saatchi &  Saatchi och Leo Burnett, pr-byråerna JKL och MSL samt mediebyrån  Starcom.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Publicis

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.