Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Publicis-Omnicom rasar kraftigt efter beskedet att gå ihop

Publicerad: 29 Augusti 2013, 11:23

Jättarna Publicis och Omnicom meddelade den 28 juli att man tänker gå ihop och bilda världens största byråverksamhet. De båda bolagens kurser har fallit kraftigt efter tillkännagivandet.


Ämnen i artikeln:

Maurice LevyOmnicomPublicis

Omnicom-aktien har sjunkit med 7,5 procent sedan 26 juli.

Det vill säga den sista handelsdagen innan de båda bolagen annonserade man ska gå ihop och skapa Publicis Omnicom Group.

Publicis har sjunkit med 6,7 procent under motsvarande period, enligt Adage.

Konkurrenten WPP har samtidigt ökat med 0,9 medan Interpublic Group har minskat med 1,4 procent.

Standard & Poor´s 500-index visar en total minskning på 3,4 procent.

Enligt  Adage ökade aktiekursen kraftigt till en början den 29 juli. Det vill  säga första handelsdagen efter offentliggörandet av samgåendet.

Här nådde Omnicom upp till all-time high, medan Publicis handlades för den högsta kursen sedan år 2000.

När börsen väl stängde hade de både aktierna backat och den nedgående trenden har fortsatt sedan dess.

Adage bedömer att kursraset kan förklaras av vinstuttagningar.

En  ytterligare förklaring kan vara att affären först syddes ihop som en  sammanslagning mellan likvärdiga bolag i stället för att ett bolag som  slukar ett annat, vilket i regel innebär att kursen ökar kraftigt för  det företag som köps upp.

Adage menar också att det tar tid innan Publicis och Omnicom kan leverera. Inte minst för att affären innehåller massa regulatoriska hinder.

Adage  konstaterar också att även om de både bolagen lyckas genomföra sin  sammanslagning under Q4 2013 alternativ Q1 nästa år tar det ändå ett par  år innan man når sina planerade 500 miljoner dollar i  kostnadsbesparingar.

En ytterligare bidragande orsak till bolagens  nedgång är att marknaden sjunkit generellt sett sedan de höga  noteringarna i augusti. Inte minst på grund av farhågorna kring vad en  USA-ledd militär insats mot Syren skulle kunna leda till.

Adage  konstaterar samtidigt att en månad inte ger hela sanningen, men att det  är nu verkligen är upp till de båda bolagen att lyckas kommunicera de  stora fördelarna med affären.

Adage har också talat med Brian Wieser,  som är senior analytiker vid Pivotal Research Group. Han menar  visserligen att en sammanslagning mellan de både bolagen gör att de  uppnår skalbarhet i medieköp, vilket i sin tur ger förbättrade  finansiella resultat för investerna, men han tycker ändå att kursens  nedgång visar på en skepsism bland investerarna.

Han anser det dock inte alltför osannolikt att Maurice Levy lyckas genomföra sammanslagningen då  han tidigare har lyckats med stora affärer.

Omnicoms  aktieägarna var dock oförberedda på beskedet eftersom dess holdingbolag  tidigare meddelat att man inte behöver nå mer skalbarhet.

Brian Wieser tror ändå affären:
–  Jag skulle inte bli förvånad om investerarna blir lite mer välvilligt  inställda till ledningen bara man lyckas förklara lite mer runt affären,  säger han till Adage.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Maurice LevyOmnicomPublicis

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.