Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Publicis ska köpa Sapient för 3,7 miljarder dollar

Publicerad: 3 november 2014, 08:31

Det franska nätverket Publicis vill snabba på processen med att bli en mer digital verksamhet. Nu står det klart att man erbjuder 3,7 miljarder dollar i kontanter för att den amerikanska konsultjätten Sapient.


Ämnen i artikeln:

Maurice LévyOmnicomPublicis

Beskedet kommer efter att den planerade sammanslagningen mellan Publicis och Omnicom inte blev av – beskedet kom i maj, enligt The Wall Street Journal.

Publicis meddelar att man har kommit överens med Sapient om att betala 25 dollar per aktie, vilket alltså innebär att förvärvet landar på 3,7 miljarder dollar.

The Wall Street Journal uppger också de både bolagen har godkänt affären – utan att gå ut med det offentligt.

Publicis är världens tredje största reklamföretag och planen är att presentera affären för investerarna som ett sätt hur man ska snabba på tillväxten inom den digitala reklambiten.

The Wall Street Journal rapporterar också att Publicis har kämpat hårt efter att sammanslagningen inte blev av och försäljningen har dalat.

Tidningen rapporterar också att affären väntas bli klar under första kvartalet nästa år – dels leder den till att Publicis får mer än hälften av de totala intäkterna genom det digitala, dels ger den Publicis tillträde till nya marknader och skapar nya intäktsströmmar.

Publicis-chefen Maurie Lévy har kommenterat att Sapients chef, Alan Herrick, ska leda Publicis nya enhet som får namnet Publicis Sapient.

The Wall Street Journal uppger också att Publicis har för vana att spendera stort när man satsar digitalt.

Publicis köpte exempelvis Rosetta Marketing för 575 miljoner dollar år 2011 och Digitas för 1,3 miljarder dollar år 2007.

Så sent som 2012 lade man mer än 500 miljoner dollar på Amerstam-baserade LBi International.

Affären måste i sedvanlig ordning godkännas av konkurrensmyndigheterna.

Den totala omsättningen för det sammanslagna bolaget landar på 10 miljarder dollar.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News