Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Publicis visar svagt resultat

Publicerad: 22 Juli 2014, 14:52

Maurice Lévy

Foto: Pressbild: Publicis

Det franska nätverket Publicis minskade sin omsättning med 1,5 procent under det andra kvartalet 2014. Samtidigt har resultet efter finansnetto rasat med hela 17 procent under första halvåret. Resultaten kommer efter den spruckna fusionen med Omnicom i maj.


Ämnen i artikeln:

Maurice LévyMaurice LevyPublicis GroupePublicis

Nätverket Publicis Groupe har ägande i de åtta svenska byråerna Saatchi & Saatchi, Starcom, Zenith Media, Digitas, MSL Stockholm, Monterosa, X2M och JKL. I maj stod det klart att det tänkta samgåendet med Omnicom avblåsts sedan nätverken haft svårigheter att genomföra transaktionen inom en rimlig tidsrymd.  

Under andra kvartalet 2014 har tillväxten planat ut för det franska nätverket, jämfört med ett lyft på tre procent under Q1. Under Q2 har omsättningen minskat med 1,5 procent till 2.37 miljarder dollar.

Under första halvåret har Publicis resultat efter finansnetto med 17 procent till 350 miljoner dollar jämfört med motsvarande period 2013, det rapporterar AdWeek.

–De här siffrorna är vi inte nöjda med och lever inte upp till vår standard. De  överensstämmer inte med vad vår verksamhet kan uppnå, sade nätverkets koncernchef Maurice Lévy i ett uttalande.

Vidare berättar Maurice Lévy att han tror på en högre tillväxt under andra delen av året. Nätverket ser källan till de svaga resultaten i valutamarknaden negativa effekter. Samtidigt som fördröjda och inställda kampanjer skapade ett svagare andra kvartal än väntat. Att utvecklingen i Europa släpar efter är också en anledning som pekas ut.

– Ser man till situationen i Europa och den svaga upphämtningen på tillväxtmarknader föredrar vi att vara extremt försiktiga i våra förväntningar på tillväxt. Vi kommer att prioritera kontrollen av kostnaderna för att uppnå en marginal som ligger närmare vårt mål för helåret 2014, sade Maurice Lévy.

Resultatet kommer kort efter den kollapsade affären mellan Publicis och det konkurrerande nätverket Omnicom. Resultatet väntas nu öka trycket på nätverkets byråer.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.