Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Q Vision tappar storkund

Publicerad: 22 Oktober 2008, 14:14

Q Vision, som visar tv-reklam i kassalinjen på stormarknader, tappar kunden Sociala Resursförvaltningen, ett bolag inom Malmö stad. Anledningen – Q Vision vägrar att visa deras reklamfilm.


I reklamfilmen syns en skraplott som Sociala Resursförvaltningen valt att kalla tristlott. Både till utseende och namn är den lik Svenska Spels Trisslott.

– Vi kommer att avbryta samarbetet med Q Vision omedelbart. Jag skickade ett mejl till dem idag där jag talade om det, säger Anna Gianuzzi, informationsansvarig på Sociala Resursförvaltningen inom Malmö stad.

Enligt Gianuzzi är anledningen att den reklamfilm om spelberoende som skulle börjat rulla i måndags, som Sociala Resursförvaltningen tagit fram, fått kalla handen av Q Vision.

– Först var de oroliga över Svenska Spel reaktion eftersom produkten i filmen är ganska lik Triss men sedan visade det sig att de även pratat med berörda Ica och Willys-handlare och de ville inte ha den här typen av diskussioner i kassakön eftersom de vill sälja Triss och andra lotter. Då kände vi att det här inte var rätt kanal för oss.

Sociala Resursförvaltningen fick veta om att kampanjen var stoppad i måndags. Då kontaktade de juristavdelningen som gav kampanjen tummen upp.
– Jag sa till Q Vision att vi kollat om kampanjen bröt mot något och att den inte gjorde det men det spelade ingen roll.

Q Vision har enligt kontraktet rätt att säga nej till en kampanj.

Ola Nilsson , försäljnings och marknadsdirektör på Q Vision, säger att de är ledsna över att förlora kunden men säger samtidigt att de inte kunde agera annorlunda.
– Det är minst sagt olyckligt men deras upplägg fungerade inte. Det skulle ha blivit dubbla budskap på slingan. Produkten var alldeles för lik en redan befintlig produkt och handlarna har vetorätt vad som visas i deras butiker. Hade vi kört det här hade vi fått problem. Ola Nilsson tillägger.
– Vi har erbjudit dem att göra om filmen och sagt att vi kan ta kostnaden för det. Mer än så kan vi inte göra. Budskapet behöver ju inte gå rakt emot Triss. Just nu kör Triss en kampanj på våra skärmar. Det blir konstigt om det först i slingan ligger ett budskap om att köp Triss och sedan ytterligare ett där det sägs att köper du Triss blir du spelberoende.

Sociala Resursförvaltningen är en ny enhet inom Malmö stad men avtalet mellan Malmö Stad och Q Vision har funnits i ett par år. Nu hotar Anna Gianuzzi med att även övriga förvaltningar ska se över sitt samarbete med Q Vision.
– Vi kommer i kommunikationsgruppen att lyfta frågan om det här är en lämplig kanal för samhällsinformation.

Vad skulle det betyda för er att tappa hela Malmö Stad?
– Det vore väldigt olyckligt men har vi en policy att jobba efter så måste vi hålla oss till den. Det står i våra avtal och kontrakt att vi har vetorätt att säga ja och nej till vilka inslag som helst och det har även handlarna. De är väldigt rädda om miljön i sina butiker. Alla är väll emot spelberoende men handlare som säljer den här typen av produkter i sina kassor måste ta ställning till det också.

Kampanjen, som spelberoendeteamet står bakom, visas just nu på Sydsvenskan.se samt på cirka 110 stora annonstavlor runt om i Malmö.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.