Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Qvennerstedt visste inte om Black-kampanjen

Publicerad: 5 April 2013, 06:15

Anna Qvennerstedt.

Foto: Andreas Elgstrand.

Forsman & Bodenfors Black-kampanj för Marabou, med Tommy Nilsson, var initialt så hemlig att endast en liten kärna på reklambyrån kände till den. Byråns stjärncopywriter Anna Qvennerstedt blev lika lurad som så många andra. Hon visste inte om bluffkampanjen.


Ämnen i artikeln:

Anna QvennerstedtBlackTommy NilssonMarabouForsman & BodenforsF&B

Det var de unga kreatörerna Leo Magnusson och David Lundgren på F&B:s Göteborgskontor som kläckte idén. Endast ett fåtal på byrån fick vetskap om kampanjen.

– Jag utsattes själv för kampanjen i realtid, utan att veta någonting. Vi satt ett gäng här på Stockholmskontoret och skrattade åt det hela som alla andra. Kampanjen stod och föll med att det inte skulle finnas några läckor, så för en gångs skull hölls allt arbete inom en liten krets. Det var först efter ett par tummar som jag fick veta att det var vi som låg bakom och att det var en kampanj för vår kund Marabou, säger byråns välmeriterade copywriter Anna Qvennerstedt till DI Weekend.

Hon tycker att kampanjen var harmlös och rolig, trots att den lurade många journalister. Och hon är övertygad om att kampanjen ger ökad försäljning för lakritschokladen Black.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.