Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Rabatt på kaffe ska minska antalet engångsmuggar

Publicerad: 23 April 2019, 09:22

Håll Sverige Rent, Pressbyrån och 7-Eleven ska tillsammans minska förbrukningen av engångsmuggar i kampanjen "Hejdå engångsmugg".


Ämnen i artikeln:

Reklam7-ElevenPressbyrån

Kampanjen "Hejdå engångsmugg" är ett samarbete mellan organisationen Håll Sverige Rent, Pressbyrån och 7-Eleven. Initiativet kommer efter EU:s engångsplastdirektiv, som innebär att förbrukningen av vissa engångsartiklar av plast ska minska.

Inom kampanjen kommer alla som tar med sig en egen mugg att få tre kronors rabatt på kaffe hos Pressbyrån och 7-Eleven. Målet är att sänka förbrukningen med en halv miljon engångsmuggar redan under första året.

– Användningen av engångsmuggar har på kort tid exploderat, vilket vi tydligt ser när vi är ute och plockar skräp i naturen och på stränder. Därför har vi tagit initiativ till kampanjen "Hejdå engångsmugg". Genom att använda flergångsmuggar kan alla bidra till att spara både pengar och miljön, säger Johanna Ragnartz, vd på stiftelsen Håll Sverige Rent, i ett pressmeddelande.

Kampanjen startar i Pressbyråns butiker vecka 17 och hos 7-Eleven från vecka 19.
Rabatten på tre kronor kommer gälla tillsvidare. Vid kampanjstart byter kedjorna också till en mer miljövänlig mugg och allt kaffe som serveras på Pressbyrån kommer att vara ekologiskt och på 7-Eleven UTZ-Certifierat.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam7-ElevenPressbyrån

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.