Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Rädda Barnen kör favorit i repris

Publicerad: 15 Oktober 2010, 14:12

Rädda Barnens julkampanj får samma upplägg som förra året. Endast produkter och priser är utbytta. – Företag får fortfarande inte dra av gåvor för välgörande ändamål. Så frågan är minst lika viktig i år, säger Marie Johanson, chef för företagssamarbeten på Rädda Barnen.


Ämnen i artikeln:

Rädda Barnen

truetrue2020-10-10T16:11

Marie Johanson, Rädda Barnen

Ett kilo skumtomtar för 10 000 kronor, ett sexpack julgranskulor för 25 000 eller varför inte en back med julmust för 40 000 kronor. För andra året i rad slår Rädda­ Barnen upp portarna till sin julshop. Budskapet – att det är avdragsgillt för företag att köpa gåvor, men inte att hjälpa­ utsatta barn.

Lowe Brindfors ligger bakom kampanjen. Förra årets kampanj kostade en miljon kronor och gav åtta miljoner kronor i intäkter.
– Vi fick positiv respons förra året. I år hoppas vi på ett minst lika positivt gensvar, säger Rädda Barnens Marie Johanson.

Nytt för i år är att varorna har bytts ut och priserna höjts. Allt för att skaka fram så mycket pengar som möjligt till Rädda Barnen. Även kampanjsajten har byggts om.

Startskottet gick den 12 oktober och Rädda Barnen inleder med en helsida i DN samt banner:
– Vi kör i gång samma dag som finansminister Anders Borg presenterar sin budgetproposition. Vi säger köp en gåva. Vi har gjort den avdragsgill för dig. På så sätt hoppas vi peka på hur absurt reglerna fungerar i Sverige, fortsätter Marie Johanson.

Enligt Skatteverkets regler är en julgåva till en anställd avdragsgill upp till 450 kronor, en chokladask för 20 000 kronor är inte det. Något som har gjort att Rädda Barnen  har tvingats trolla med knäna. Så förutom själva julgåvan är annonsering i Rädda Barnen tidning Barn samt föreläsningar om exempelvis mobbning inbakat i priset. Ett paket som marknadsmässigt sett motsvarar julgåvans summa.

Förra året tillsattes en statlig offentlig utredning, SOU, som visar att om reglerna kring avdragsrätt förändrades skulle givandet öka med 800 miljoner kronor per år.

Samtidigt har Riksdagens utredningstjänst visat att inom EU är det endast Sverige och Slovakien som saknar system för att stimulera givande:
– Jag kan inte för mitt liv förstå varför det ska fungera så i Sverige när det inte gör så i andra EU-länder. Genom kampanjen vill vi att Anders Borg och övriga Sverige får upp ögonen för frågan, säger Marie Johanson.

Rädda Barnens kampanj pågår fram till den 30 januari nästa år.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Rädda Barnen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.