Reklam
Rädda Barnen lyfter fram barnaga
Publicerad: 16 juni 2008, 09:57
Rädda Barnen bytte byrå, från Kasselring & Co till Lowe Brindfors. Här är första resultatet av nya samarbetet. I kampanjen går Rädda Barnen hårt åt barnaga.
LF
Linda Fagerlind
Barnaga är fortfarande vanligt i barnuppfostran runt om i världen och i Sverige. Det är budskapet i den nya kampanjen från Rädda Barnen.
– Rädda Barnen som varumärke har hög igenkänning men vi behöver förbättra kunskapen om vad vi gör. Med den här kampanjen vill vi visa att vi i många år påverkat lagar och lagstiftning och att vi fortfarande gör det, säger Louise Gauffin, marknadschef på Rädda Barnen.
Kampanjen kommer att gå till augusti på TV4, Kanal 5, MTV, bio, internet, utomhus och i dagspressannonser samt livsstilsmagasin som till exempel Mama, Hus & hem och Elle Interiör.
– Det nya konceptet är tydligare i vilken förändring för barn som Rädda Barnen arbetar för, hur vi gör det och hur mottagaren kan bidra. I allt berättande ska finnas hoppfullhet, konkreta resultat och mål, säger Louise Gauffin.
Rädda Barnen har idag ingen central byrå för de olika organisationerna runt om i världen utan varje land har sin egen reklambyrå. Den nya kampanjen kommer därmed till en början endast visas i Sverige.
– Vi för just nu diskussioner med Tyskland och Schweiz, men inget är klart ännu.
Rädda Barnen är inget pro-bono uppdrag för Lowe Brindfors.
Får ni medieutrymme eller betalar ni?
– Vi betalar men har väldigt subventionerade avtal. Och det gäller i stort sett all media. Det betyder också att vi i vissa fall får ta den plats som ges.
Vad har ni för förhoppning med denna kampanj?
– Att man ska ta ställning. Kampanjens syfte är att samla in pengar till det fortsatta arbetet för att få fler länder att förbjuda aga.
Enligt Rädda Barnen är det endast 23 länder som har totaltförbud mot att slå barn.
Nästa kampanj från Lowe Brindfors kommer till hösten.
– Det blir en kampanj med fokus på utbildning som kommer lagom till skolstarten, säger Louise Gauffin.
Rädda Barnen
Louise Gauffin chef marknadsavdelning, Agneta Nobel-Wennerström redaktör, Pernilla Norström redaktör
Byrå: Lowe Brindfors
Arbetsgrupp: Jan Lindforss planner, Anna Laestadius planner, Anna Behring produktionsledare, Mehrnaz Ensafmanesh planner, Sofia Bellini byråproducent, Aron Levander copy, Pelle Lundquist ad, Patrik Westerdahl ad, Jesper Kewenter original och Pelle Sundquist original
Fotograf: Petrus Olsson/ Adam sky
Produktionsbolag: Film de Liberte
Regi: Joakim Eliasson
Producent: Christer Kildén
Postproduction: Stopp
Produktion webb: Dallas