Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Rädda Östersjön – ett guldprojekt från RBK

Publicerad: 4 Maj 2017, 13:26

Att rädda miljön genom ett kreditkort? Jodå, RBK:s lyckade innovationsprojekt för Ålandsbanken kammar hem Guldägget genom Östersjöprojektet.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerGuldägget 2017

Östersjön är ett sjukt innanhav. Och Åland, med 6500 öar, riskerar att försvinna. En viktig fråga för Ålandsbanken, som hittills haft en framgångsrik etablering, men behöver särskilja sig för att sticka ut mot bankjättarna.

Tillsammans med byrån RBK började man diskutera hur man kunde förtydliga Ålandsbankens position genom hållbarhetsarbete för att rädda Östersjön. Resultatet blev kreditkortet Åland Index, som fungerar som ett medlemskort för alla som bryr sig om Östersjön.

Nu vinner RBK Guldägget i kategorin Innovation, som tillkom som kategori förra året.

Motiveringen lyder:

”Det här gänget sitter mitt i skiten. Bokstavligen. Men de har insett att de också sitter på en del av lösningen. Så de gräver där de står och utvinner nu fakta med potential att förändra saker på riktigt. Och de gör det inte på egen hand utan tillsammans med sina kunder, vilket får dem att framstå som något tämligen unikt i sin bransch. Dessutom har de lyckats sätta sitt namn på världskartan genom att göra idén öppen för alla. Och det är ju smart. För miljöfrågan är global och lösningen lika relevant i Kinesiska Sjön som i Ålands hav. Precis som bankens tjänster får man förmoda.”

Silverägg går till Åkestam Holst för Broadcast without Borders (Refugee Phones), KING för Läs upp (Berättarministeriet) och INGO för The Swedish Number (Svenska Turistföreningen).

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.