Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Radio är vår viktigaste annonskanal”

Publicerad: 14 oktober 2015, 12:54

Statoil ska snart byta namn till Circle K.

Under nästa år byter Statoil namn till Circle K – och möter den största utmaningen i varumärkets historia.


Många höjde på ögonbrynen när Statoil meddelade att de våren 2016 kommer byta namn på alla sina stationer i Sverige. Svenskarna ska då vänja sig vid Circle K som kommer att viga mer utrymme åt snabbmat än bensin.

Johan Backman har arbetat på Statoil sedan 2009, först som marknadsutvecklare och sedan cirka tre år tillbaka som marknadschef. Han var nominerad till Sveriges bästa marknadschef även under 2014.

– Det känns både kul och roligt samtidigt som jag känner mig en aning stolt då de är många duktiga bransch- och marknadskolleger jag tävlar emot, säger Johan Backman till Resumé.

Vad gör dig till en bra marknadschef?
– Att jag är nyfiken, letar efter nya möjligheter i våra erbjudanden samt bjuder in till samarbete både internt men även med byråer externt. Viktigt för mig är även att jag alltid vill lyckas lite bättre för varje gång.

Hur har Statoil satt sitt varumärke?
– Det är en lång gedigen resa vi gjort där vi kombinerat både traditionell marknadskommunikation med nya lite mer ovanliga kommunikations grepp. Vi har dock alltid använt oss av sell as you tell. Den här resan är något vi tar med oss när vi fortsätter med vårt kommande varumärkesbyte Circle K i vår.

Vilken är er största annonskanal idag och hur ser det ut om 1-2 år?
– Att vara relevant för kunden är viktigt för oss på Statoil, vill vi vara nära ett kundbehov. Radio som kanal har därför passat oss väldigt bra. Vi ser att andra nya digitala möjligheter samt sociala kanaler blir allt viktigare, men de närmaste åren ser jag dock att radio kommer att förbli den fortsatt viktigaste kanalen.

Hur förbereder ni er inför namnbytet?
– Vi tar utgångspunkt i våra kunderbjudanden, vår fullservice plattform med drivmedel och butiken och laddar vårt nya varumärke med det. Vi har idag en stark position på marknaden och hos våra kunder vilket vi ska förstärka och förfina med vårt kommande varumärkesbyte.

Vad tror du om chanserna att bli Sveriges bästa marknadschef i år?
– Som jag nämnde är jag otroligt stolt över att vara nominerad bland så många duktiga marknadskolleger, det är en tuff konkurrans, samtidigt har vi på Statoil haft ett fantastiskt marknadsår bakom oss, så jag hoppas verkligen på det! säger Johan Backman.

Resumés tävling Sveriges bästa marknadschef går av stapeln imorgon klockan 18 på Berns.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.