Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Radiohjälpen får nytt utseende

Publicerad: 7 Januari 2008, 15:27

Radiohjälpen, som startade 1939, har fått en ny symbol. Bakom omgörningen, som även innefattar en ny grafisk manual, står publicistbyrån Åkesson & Curry.


Radiohjälpen, vars verksamhet samordnas av ägarna SVT, SR och UR, har fått en ny logotyp. Målet med den nya symbolen är att stärka insamlingsstiftelsens varumärke.

Radiohjälpen har tidigare haft en logotyp som föreställt en mikrofon. Logotypen var en hyllning till Sven Jerring som 1939 gjorde intervjuer med f örsvarsberedskapen i Stockholms omgivningar under beredskapstiden. Intervjuerna var en del av en insamling under namnet "Uppbåd" som Radiotjänst genomförde, det var också startskottet för Radiohjälpen. Logon, som var en skiss av Sven Jerrings första mikrofon, togs fram av en anställd på Rädda Barnen 1989.

Fokus i den nya symbolen ligger på bokstaven R. Enligt Åkesson & Curry ska symbolen förmedla glädje ”i form av en glad och närmast mänsklig figur”.
– I arbetet med att ta fram den nya symbolen har jag utgått från Radiohjälpens kärnvärden, trovärdighet, medmänsklighet och tradition. Det var också viktigt med en rörlig funktion som gör att den är tv-mässig och fungerar interaktivt, säger Johan Eriksson, ad på Åkesson & Curry.

Symbolen har redan börjat användas internt och kommer inom kort att synas även externt.

Den nya logotypen

Den gamla logotypen

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.